måndag 15 augusti 2011

Pennan är bättre då solen skiner

På tisdagen gick jag upp 7.45 och hann ändå i tid till frukosten klockan 8, det var ju inte långt att gå. Det serverades bröd, smör och ost och sen kunde man ju ta mjölk/yoghurt och flingor eller müsli också, men det avstod jag eftersom jag inte gillar mjölk med sånt och det inte fanns nåt utan laktos. Men det gjorde mig inget, jag är inte så förtjust i det i alla fall. Sen gick jag bara och hämtade min skrivbok och se började vi kursdagen. Vi började med att se klart filmen vi påbörjat dagen innan och sen gjorde vi både några väldigt korta skrivövningar och senare även en egen huvudkaraktär. Det fanns jättebra verktyg till att komma igång med det här och jag skrev en huvudkaraktär som bygger på en liten inledning jag skrev för 2 år sedan och det kändes riktigt bra senare då jag fick jobba med A och vi presenterade våra karaktärer för den andra. Till lunch fick vi fantastisk mat; gratinerad aubergine, hemgjord falafel och hummous.
Jag lade mig ned i 20 minuter på lunchrasten eftersom jag var helt slut och hade problem med att hålla mig vaken. Normalt så gör det inget om jag är trött, är jag intresserad av vad som händer så somnar jag inte. I det här fallet var det dessvärre inte så.
Jag kände mig lite groggy men piggare när jag gick tillbaka till kurssalen.
Vi fick nu en lite längre uppgift som vi fick göra på valfri plats och vart du än gick på ön så såg du nån sitta på en klippa eller en skogsbacke och skriva så pennan glödde. Det är ju väldigt inspirerande att sitta ute och jobba och om man skriver för hand istället för på dator så kan man ju sitta var som helst, till och med ute i solen.
Jag kunde använda min karaktär i den här uppgiften också, vi skulle skildra karaktären i sitt hem med olika tekniker och det kändes som om jag började känna henne nu.


Till middag fick vi ärtsoppa och jag som inte gillar fläsket i ärtsoppa var rätt nöjd med att vi bara serverades vegetarisk mat. Till efterrätt fick vi hemgjorda, grova pannkakor med vaniljsmak och det var fint tillsammans med glass och de färska bären vi fick.


På kvällen efter middagen var det tänkt att vi skulle möta upp vi som ville och skriva tillsammans. Klockan 19 gick jag till kurslokalen och där var inte en käft... Eftersom ön är liten började jag söka igenom den bit för bit så snabbt jag kunde och jag hittade dem slutligen i bastun nere vid bryggan. Rummet intill bastun var mysigt och hemtrevligt och där satt vi ihopträngda och hade det rätt bra och gjorde lite avslappnande och kul skrivövningar. Jag blir lite avundsjuk på de andra när vi gör sånt, de är så bra på att förmedla sin humor på papperet och vi skrattade en hel del åt alla dråpliga historier som de hittat på. Nu hade vi också börjat känna varandra bättre och jag insåg att det var en guldgruva av härliga människor som jag hamnat på en öde ö med.

Jag kom i säng vid 23 eller nåt igen tror jag och sov rätt bra.

Inga kommentarer: