tisdag 23 augusti 2011

Man tager vad man haver

På måndagen vaknade jag till pissande regn och världen kändes mer som jag förväntade mig på nåt sätt... Efter jobbet åkte jag direkt till Ikea och köpte en badrock till min gäst så hon kan hasa runt i tofflor och morgonrock i huset om hon känner för det och så köpte jag en kontakt till taklampan som skulle sitta i gästrummet.


Sen åkte jag till Bauhaus och köpte mer fix. Som tur var hade de samma sort som jag köpte för nästan ett år sedan och jag hade dessutom med mig den tomma hinken för säkerhets skull så jag inte skulle göra en blunder som det är typiskt för mig när jag vill att det ska gå fort.
Väl hemma satte jag upp lampan direkt, det gick snabbt och smärtfritt så snart jag vridit kontakten rätt i uttaget...
Sen blandade jag fixet och gjorde klart fogen och torkade de fogar jag gjort igår med svampen. Det såg på det stora hela väldigt bra ut, synd bara att jag glömt ta bort maskeringstejpen på ett ställe och nu fick bända bort den med kniv under fog som hamnat utanför...
Sen ägnade jag resten av kvällen åt att virka, titta på film och torka fog. Det var ett jäkla jobb och man blir väldigt smutsig och vi ska inte tala om diskhon där jag tömmer fogvattnet.
När jag ändå var uppe i tempo bestämde jag mig för att laga mat också och tanken var att använda saker som behöver tas slut på i skafferi och kylskåp. Jag hittade salami som gått ut för ett par dagar sedan, lite cocktailtomater som började se ledsna ut, oliver, soltorkade tomater, färsk lök och champinjoner. Jag fräste svampen och löken och sen salamin, oliverna och de soltorkade tomaterna, sen hade jag i krossade tomater och lät det puttra. I slutet hade jag i de halverade cocktailtomaterna och en skvätt vitt vin, men jag vet inte om det påverkade smaken nämnvärt.

Det kändes bra att göra slut på en massa skvättar av saker och dessutom fick jag en middag, mellanmål och 4 stora matlådor som räcker till 2-3 mål vardera. Det vart dessutom riktigt gott faktiskt. Inte en enda krydda hade jag i heller, bara salamin och lite örter från de soltorkade tomaternas olja. Till pastan med sås åt jag grekisk sallad som jag också gjorde paralellt.
Sen städade jag upp i köket, diskade och torkade bänkarna, men diskhon lämnar jag någon dag eller två till, tills jag vet säkert att jag är klar med fogtvätten. Det är ju ingen idé att skura med stålull och hålla på för att sen göra om det imorgon.
Jag satt och virkade och tittade på film sen, "Trogen tjur sökes" och "Yes Man". Den senare var väl den som kändes bäst, men de är båda rätt så roande.

Sen tog jag tag i att lägga in räkningar för betalning, det har jag skjutit på en hel vecka, eller är det mer?

Inga kommentarer: