tisdag 23 augusti 2011

Stjärtbaggar är rätt äckliga och de nyps



På söndagen hade jag tänkt att göra lite nytta, nu var det ju bara 5 dagar tills min gäst från Australien skulle komma. Först åkte jag till Rusta för att handla gummiskrapa till stenfogen jag skulle göra under dagen. Där köpte jag även balsam, tandkräm, tändvätska och lamppolja och nya utelampor. En rulle maskeringstejp fick det bli också. På vägen från Rusta och hem kom en bil förbi mig vid rödljuset och min första tanke var att killen på passagerarsidan var väldigt lik Stephen Fry, sen fick jag se att han faktiskt satt och körde, på höger sida av bilen och när han har passerat så inser jag att bilen är reggad i Storbritanien. Men ändå, vad är oddsen för att Stephen Fry körde bil genom Upplands Väsby i Söndags? Fast det är klart, jag tyckte att det såg ut som han innan jag insåg att det var en engelsman. Jag följde faktiskt efter honom någon kilometer för att se om han skulle stanna på nån mack eller nåt, men han körde rätt fort och jag kunde ju inte gärna följa efter honom till Märsta eller vart han nu var på väg...

Gästrummet såg ut som en blandning av en krigszon och förråd och när jag kom tillbaka började jag röja bort en massa saker som Ikeakassarna med kläder, resväskan och diverse bråte.

Sen städade jag ur garderoberna som också hade en massa bråte men främst behövde organiseras. Det jag slängde var mest gamla tidningar men Kalle Anka och Min Häst fick stanna kvar, sånt är ju tidlöst. Jag sorterade in lite böcker i hyllan istället för i kassar i garderoben och hittade dessutom TP och ett annat spel som jag inte lyckats hitta för några veckor sedan när vi skulle spela med quizlaget. Sen bäddade jag rent i sängen och tog ned taklampan för att byta ut den. Det visade sig att jag behövde en kontakt till den så jag lät det ligga till nästa dag.

Sen blandade jag ihop fixet, jag hade trott att den var färdigblandad eftersom den låg i en hink, men nej, det var man tvungen att göra själv. På hinken stod att man tvunget skulle ha en maskinrörning av fogen så jag fundera ett tag och provade sedan med min visp men körde på degkrokar istället för visparna och det fungerade faktiskt. Sen fuktade jag stenarna och så började jag arbeta in fogen i mellanrummen mellan stenarna. Jag började på den lilla biten vid dörren ifall att jag skulle misslyckas så var den inte lika viktig som resten.

Det var lättare än jag hade trott att få dit fixet men svårare än jag trott att torka fogen så som man ska. Det tycks liksom aldrig sluta att komma sandbitar och färg från fogen.

När jag hade städat garderoberna i gästrummet hade jag hittat alla mina stick- och virkprojekt och jag hade länge velat rota fram nåt av dem. Så medan jag väntade på att fogarna skulle torka så pass att jag kunde torka ännu en gång så virkade jag på min filt som jag nu bestämt ska bli en poncho istället, medan jag virkade tittade jag på de allra sista avsnitten av Numb3ers.

Fixet räckte inte till hela plattan under kaminen och det är ju surt. Till slut satte jag fogen på plats med naglar och fingar och nu har jag definitivt "fixade" naglar...

Jag är fortfarade lite nervös över om den sista finishen kommer att fungera, men den som lever får se.

Jag fick sitta uppe en stund extra för att vänta in tvättmaskin nummer 2 för dagen och hänga upp den, men när jag lade mig somnade jag på stört och vaknade av att Turre hade svårt att andas och fräste, jag slumrade åter till och plötsligt var det något som stack till rätt rejält på benet och jag vaknade abrupt. En stund senare stack det till på ett annat ställe på det andra benet och nu var jag rätt irriterad. Jag tände lampan och sopade till benet och tog tag i det som kom ramlandes, en tvestjärt! Fy sjutton för tvestjärtar, vad skulle han vara i mitt hus och bitas för? Min kompis A kallade dem för Stjärtbaggar en gång i ett tält på Gotland när hon fick något som liknade panik när de kryllade överallt i våra sovsäckar och sängar, det slutade med att hon sov i bilen på grund av dessa äckliga stjärtbaggar. Nu hade jag svårt att somna om, betten gjorde rätt ont faktiskt, men nu var han död och låg på golvet. Slutligen somnade jag trots allt.

Inga kommentarer: