fredag 5 augusti 2011

Lille John är sötare än Robin Hood

På fredagen köpte jag en macka på konditoriet på min väg till jobbet och där hittade jag en jitterbugg. Minns ni vad det är? En mördegskaka med marängsmet mellan lagren, rätt gott om marängen är lite seg, men så gott som omöjligt att äta om den är smulig, då ramlar allt sönder. Jag minns att mamma och jag bakade jitterbuggar när jag var liten och jag minns att det var jättesvårt att försöka rulla ihop den smuliga degen med den kletiga marängsmeten. Nåja, den här var rätt torr och tråkig om jag ska vara ärlig.
Jag var ensam på jobbet även denna dag föutom en snabbvisit av farsan som bara skulle posta nåt brev och stannade 10 minuter. Det är visserligen rätt skönt att vara ensam på kontoret och tiden går relativt fort av någon anledning, kanske för att man kan koncentrera sig bättre? I alla fall så led jag inte alls, men det ska bli kul att se hur kollegorna haft det på semestern.
Efter jobbet åkte jag hem och vilade, jag var helt slut och väldigt sömnig, jag somnade nog inte men kände mig i alla fall lite bättre efteråt.

Sen värmde jag en matlåda och åt lite innan jag och sommargrannen M åkte iväg och lämnade Turre till mamma och pappa. Sen åkte vi mot Vaxholm, för säkerhets skulle med navigatorn, jag kommer aldrig ihåg från gång till gång var Vaxholm ligger... M hade köpt biljetter till Robin Hood på Vaxholms Kastell, det var sista dagarna de skulle spela den. Den spelades utomhus med väldigt fin inramning av murarna och med duktiga skådisar som också var bra på att sjunga. Jag är lite splittrad när jag ser teater. Jag gillar det faktum att de står där framme just bara för oss och att allt är live, men teater är ofta lite överspelad och det har jag svårt för. Men när man hörde barnens skratt när de överdrev vissa rörelser och sånt, då kan man uppskatta det på ett annat plan och inser varför de gör så där. Det var ju ingen barnteater, men det fungerade helt klart minst lika bra för barnen i publiken. Jag måste erkänna däremot att det som imponerade mest på mig var Marians klänning, en sån vill jag ha! Jag tror att det kanske är en gammal kollega som gjort de där scenkläderna, då kanske man kan beställa en sån klänning av henne.
Robin Hood spelades av Jakob Stadell och visserligen vet jag inte vem det är, men det tycks nästan alla andra göra. Min favorit var nog Lille John (Henrik Norman), han var charmig och lite söt tyckte både jag och M.

När teatern var slut tog vi åter båten till Vaxholm och sen hittade vi en restaurang mitt på torget vid hamnen med okey priser för att vara Vaxholm och jag valde varmrökt lax med färskpotatis och örtsås och det var riktigt bra.
Medan vi satt och åt gick det en massa folk förbi med glassar så en stund efter maten köpte även vi en varsin glass, det är ju det man ska göra i Vaxholm... Jag tå bara toppen av mitt isberg och sen kändes det som om det skulle komma glass ut genom öronen på mig. Vi började frysa medan vi åt glassen, det var nog inte bara för glassen utan också för att det blåste rätt rejält från vattnet, vi bestämde oss för att åka hemåt. Men väl i bilen bestämde vi oss istället för att åka till stan och gå på Tudor Arms. På vägen till bilen gick vi förbi Coop så vi handlade där så att jag skulle ha det gjort, morgondagen skulle bli stressig.
Sagt och gjort, vi åkte till stan och hamnade på Tudor. Där var det ovanligt mycket folk men M hittade en plats med ett par äldre män och en yngre kille som var den enes son. Där satt vi och pratade med dem tills Tudor stängde, vi hade jättetrevligt. När de skulle gå vidare och puben stängde bestämde vi oss istället för att åka hem och göra en tidig kväll. På vägen hem åkte vi förbi Kungsträdgården där Pride var i full gång så istället för att åka hem letade vi upp en parkering och tog oss en titt inne på området.
Det var en konsert mitt i området och där var det en massa folk men runt om i tälten var det nästan tomt så vi hade gott om plats. Det slutade med att vi köpte en varsin Jet Set-klocka. Om man köpte två fick man dem till ett pris av 500:-, den jag ville ha kostade det ordinarie pris. Nu fick vi alltså varsin för 250:- var. Jag har ju egentligen ingen klocka så det är väl dags nu.

Jag valde en med bling bling, jag gillar strass och glitter, det blev så efter en stund då jag tränade och tävlade westernridning med hästen, innan dess tyckte jag att glitter och strass var rätt vulgärt. Nu kan jag inte få nog av det.



Sen hämtade vi Turre och åkte hem och jag hoppade faktiskt direkt i säng, det är ju inte likt mig, men jag var helt slut.

Inga kommentarer: