söndag 24 augusti 2014

Det väcker gamla minnen

6/4 På söndag eftermiddag var det dags att åka hem, under dagen var jag ute och gick lite i London. Det hade varit ett helvete att packa och att få plats med allt jag hade handlat. Jag testade några av hudprodukterna också, de luktar gott och verkar gå in bra i huden och så, vi får väl se hur effektiva de är i längden.
På flyget hem från London att det ett par unga killar bakom mig som pratade med varandra på arabiska tror jag. Mitt i meningarna med för mig helt främmande ord slängde de in ett svenskt ord här och där. De påminde mig så mycket om min mamma och mormor. Min mormor kom från Grekland och kom till Sverige i början av 1947. Det innebar att hennes grekiska på sätt och vis inte utvecklades efter det. Alla moderna saker som inte fanns när hon flyttade därifrån hade hon inga namn på. De innebar att mamma och mormor pratade grekiska med varandra men slängde in svenska ord i meningarna. Bla bla bla, tvättmaskin, bla bla bla mikrovågsugn. Dessa killar gjorde precis likadant.
Jag kom i alla fall hem ordentligt och var väldigt nöjd med både mitt jobb och den ledighet jag haft under helgen.



Inga kommentarer: