torsdag 14 augusti 2014

Det är fruktansvärt obehagligt

18/3 Tisdag Jag har i ett par nu haft ganska allvarliga sömnproblem, jag som inte dricker alkohol började ta en Bailey´s till kvällen bara för att kunna somna.. Jag tyckte att det var obehagligt att vara beroende av att ta det för att sova, även om det inte handlade om stora mängder alls. Men om man MÅSTE ta det för att sova tycker jag ändå att det är ett riskbeteende.
Jag tog kontakt med min husläkare som förskrev Stilnoct åt mig. Det är insomningstabletter och hjälper en att somna in, inte att fortsätta sova. De sitter i runt 2-3 timmar. De första månaderna var det en stor lättnad att veta att jag skulle kunna sova när jag gick och lade mig. Men nu börjar jag bli väldigt orolig. Kroppen verkar ha vant sig vid tabletterna och fortsätter som innan, det är bara att hjärnan är urkopplad...
Hittills har jag gått ut med hunden, jag tog på honom jacka och mig själv kläder, ytterkläder och reflexväst. Innan jag gick hemifrån låste jag och larmade huset. Jag har alltså gjort allt efter konstens alla regler, det är bara det att jag inte minns det nästa dag. Hade jag inte hittat min och Turres jackor på golvet i hallen nästa morgon så hade jag varit helt ovetande om detta. Men i och med att jag såg dem fick jag vissa glimtar av vad som hänt. Efter det har det hänt fler saker. Jag har varit uppe och gjort en bröddeg som ska jäsa över natten i kylskåp. Eftersom jag inte hade något minne alls av det så provade jag att baka ut den för att se om den var ok. Det var den, den var dessutom förbättrad enligt de idéer jag haft tidigare. Jag går också upp och äter godis på nätterna. Anledningen till att det finns så mycket godis i mina skåp är ju bland annat för att jag inte äter det. Men i sömnen gör jag det och hur jag vet det? Det ligger colapapper och grejer i hallen och ibland ligger det någon låda med godis där också. Jag äter alltså inte godis när jag är vaken, men när jag sover.
När jag vaknar på morgonen är jag orolig för vad som ska möta mig i huset och jag går och inspekterar överallt för att få ledtrådar till om jag gjort något konstigt.
Jag har också skickat sms och meddelanden på Facebook i sömnen och inte alls vetat om det. När jag läst dem dagen efter så förstår inte ens jag vad de betyder. Jag har också svarat i telefon och låtit full och konstig. Men allt annat verkar jag ju göra lika noggrant som när jag är vaken, men jag är orolig för var det ska leda. Jag har provat att inte ta dem mer, men då somnar jag inte förrän efter klockan 6 på morgonen och jag ska ju upp klockan 8...


Inga kommentarer: