lördag 23 juli 2011

Städa, städa, ibland på fredag...

På fredagen hade jag min första hela semesterdag hemma och jag hade fullt med energi plötslgit och satte igång med projekt semesterstädning. Först städade jag verandan, jag kastade ut de trasiga stolarna på gräsmattan och sopade rent hela verandan. Ni kan inte tro hur mycket barr och kottar och annat skräp som samlas på min veranda! Och vilken skillnad det blev när jag gjort rent den!
Sen tog jag itu med badtunnan. Locket hade snöat sönder i vintras och det har kommit in vatten och skräp hela vintern och våren och nu en del av sommaren också. Sen har det marinerats och gosat in sig i botten av tunnan och inte runnit ut vartefter. Jag glömde att ta kort på hur den såg ut när ag öppnade den, men så här såg den ut när jag skrurat rent den med såpa och fått ut allt läskigt vatten och börjat fylla på med rent.
Meda jag höll på med badtunnan kom sommargrannen m och skrämde vettet ur mig när hon plötsligt stod bredvid tunnan. Turre som skäller på allt och alla känner tydligen igen henne även på håll, för han sa inte ett ljud för att varna mig. Vi bestämde oss för att ta en tur till sopstationen och till OnOff för att se om de hade något av intresse på sin konkursutförsäljning.

Vi kom hem utan sopor och med en ny kåpfläkt till mitt kök. När den ska monteras vet jag inte, det får nog bli om nåt år eller så när jag renoverar köket...

Till middag stekte jag lax och kokade ett par potatisar, sen serverade jag det med romsås och brytbönor.
Sen när klockan var runt 23 åkte jag till Rosersberg för att bada med Turre och enligt deras uppslag på anslagstavlan var vattnet tjänligt veckan innan, jag chansade på att det fortfarande var så trots att det varit otjänligt veckan innan dess, så jag badade. Det var lite obehagligt att det ligger näckrosor som det ser ut, över hela sjön, utom just inne vid badet. Men det är ganska långgrunt och jag ville inte komma för nära näckrosorna i mörkret, jag gillar inte när saker snor in sig i mina ben och armar under vattnet. En groda höll på att hoppa rakt på mig rätt ur vattnet när jag vadade ut, men sen försvann han.
Sen smsade jag brorsan som bor åt samma håll som badet och jag åkte dit strax före midnatt för han är också en nattuggla. Sen satt vi på hans veranda och drack te och snackade skit medan hans familj sov i godan ro.



Inga kommentarer: