fredag 22 juli 2011

Flakmoppar och helikoptrar

På lördagen gick jag upp 10.40 och med tanke på att jag inte somnat förrän vid 4 ungefär så var det rätt tidigt. Födelsedagsbarnet G ringde 5 minuter senare och undrade om jag skulle hänga med till Skansen. Det hade jag ju gärna gjort, men nu var det dags att packa det sista och hämta L för att åka till Utö. Jag hann med frukost också, sen tog jag mitt kaffe och åkte och hämtade L. Vi höll alla hålltider vi satt upp fast när vi kom till Årsta Havsbad blev det plötsligt lite bråttom i alla fall, kanske hade vi spenderat lite väl mycket tid på Willys då vi handlade? Vi ställde ut allt bagage och sen tog L bilen till parkeringen och jag och Turre gick ombord på båten med hälften av packningen och sen gick vi ut igen för att hämta resten. Det var väldigt trångt på båten just när vi skulle ombord, ändå skötte sig Turre utmärkt och verkade inte ens stressad över att det var folk överallt. När alla väl kommit ombord och L hittat oss så satte vi oss ute på övervåningen, det var rätt soligt och skönt fast det var klart att det blåste en del. Det tog inte mer än en timme att komma till Utö och vi tog vår packning och gick i land.



I ett skjul vid bryggan hade L's brorsa lämnat flakmoppen åt oss och vi packade in grejerna, mig och Turre på flaket och sen körde L oss till stugan. Både jag och Turre tyckte att det kändes lite läskigt i början även om jag mest tyckte illa om den första skarpa svängen då vi skulle vända ut moppen på vägen, vi var halvvägs ut i blåbärsriset där nämligen. Turre gillar nog inte att det blåser så mycket i öronen men han sitter still om man håller honom i famnen.
Stugan var jättefin och rätt stor, säkert dubbelt så stor som mitt hus...

Strax efter att vi kommit till stugan hörde vi en helikopter på andra sidan skogen, det vill säga bara ungefär 100 meter bort. Jag tog med mig Turre för att se vilka det var. Det visade sig vara en ambulanshelikopter, en tjej var sjuk eller skadad. Jag ville inte vara nosig eller i vägen för dem när de jobbade så jag tittade på helikoptern istället. Där satt piloten och jag frågade om jag fick kika in, det gick bra sa han och vi pratade en stund om deras nödutrustning och sen började de bli upptagna även där så jag satte mig en bit bort och kikade på när de lyfte och sen gick vi tillbaka till stugan.

När vi gjort oss hemmastadda tog vi en promenad genom skogen, till havet. Där satte vi oss på en klippa och pratade lite och bara hade det bra. Det kändes som en lyckad start på semestern.
När vi kom tillbaka var jag jättetrött och höll på att somna där jag satt, så jag tog en semestertupplur på nån timme. Jag somnade inte ordentligt djupt men jag kände mig mycket bättre när jag gick upp. Sen grillade vi entrecote till L och benfri kotlett till mig och så åt vi färskpotatis och creme fraischesås till det. Sen såg vi första delen och lite till av Stolthet och Fördom (1995) som L tagit med eftersom hon tyckte att jag måste se den. Jag har undvikit den eftersom jag inte är så förtjust i Jane Austen, men jag tyckte att den var riktigt bra faktiskt även om vissa delar är lite överspelade. Tyvärr strulade TV'n för oss eller kanske var det videospelaren? I vilket fall så hoppade det och for lite då och då och ljudet eller bilden försvann för en stund, men ganska ofta emellanåt. Vi kom i säng vid 1 tror jag, jag ville se klart men L hävdade att det var bättre att spara resten till morgondagen.

Inga kommentarer: