lördag 2 juli 2011

Drömprojekt i kras

Jobbdagen gick snabbt på fredagen och sen åkte jag hem och stupade i säng, förkylningen var ju visserligen bättre men man blir ju så mycket tröttare medan man har infektionen i kroppen. Jag slocknade direkt och sov i drygt 2 timmar som en stock!! Sen hämtade jag en svampkorg i förrådet och lastade Turre och den tomma gräsklippardunken i bilen och åkte norrut mot Rosersberg och Arlandaskogarna. Jag hade hört på radion veckan innan attt kantarellerna börjat komma i skogarna. Jag hittar sällan särskilt många kantareller, men det kan ju bero på att jag letar försent? Jag brukar gå ut i September-Oktober och då är det nog rätt kört för just kantareller... Jag gick bara knappt 5 minuter innan jag hittade de första kantarellerna, de var bleka så jag trodde det var taggsvamp, men det visade sig vara alldeles äkta kantareller när man vände på dem. Sen var jag ute i totalt 50 minuter ungefär och hittade inte ett enda spår av någon svamp igen. Men jag vet inte om de stora områden jag hittar där något djur har bökat/sparkat upp marken faktiskt är där det funnits svamp och någon annan (en älg?) varit där före mig? Innan jag vände och gick tillbaka satte jag mig en stund för att vila på ett vindfälle, krafterna hade definitivt inte återkommit efter förkylningen, den var till och med kvar en del antar jag eftersom jag fick ett antal ganska jobbiga hostanfall. När jag satt där på trädet hörde jag en kvit knäckas en bit bort och när jag tittade ditåt såg jag en grävling, han verkade inte bry sig om att vi var där eller så märkte han det inte, det var säkert i alla fall 100 meter bort. När vi sen gick tillbaka gick jag en liten omväg runt området där jag sett honom och gick så högljutt som möjligt för att slippa överraska honom. men vi såg inte av honom något mer. Turre tycktes inte ens känna lukten av honom eller så är han så van vid såna lukter att han inte tycker att det är intressant alls.

Sen gav jag Turre lite att dricka och sen packade vi in oss i bilen och åkte hemåt. Jag hade en tanke om att vi skulle stanna och bada i Fysingen på en badplats där ingen någonsin bråkar om man tar dit hunden, dessutom är man vanligtvis ensam där. Nu var det ju visserligen rätt tidigt på kvällen kanske 19.30, men det var väldigt molnigt om än säkerligen 25-26 grader varmt. Tyvärr satt det nu en massa lappar och grejer om hur de tycker att man ska hantera sin hund inom Sigtuna kommun och visserligen är det absolut inga konstiga åsikter som deklareras på dessa plakat, men folk har ju svårt med läsförståelsen det vet vi ju sedan innan och risken är att folk tolkar dessa lappar som att man inte får ta med sig hunden in på badplatsen trots att det inte står något omhundförbud, det står nämligen att man inte får ta med hundar till badplatser. Det här är ju en av de få ställen där man kunde gå och bada tillsammans med sin hund, måste jag åka till Jämtland och bada i en fjällbäck eller Storsjön eller måste jag åka till Södermanland? I vilket fall så var vi inte ensamma där denna dag så det var ju inte tal om att smyga in Turre där, så vi åkte hemåt istället. Jag åkte in vid Klockbacka och tittade på mitt drömprojekt som tycks ha blivit någon annans projekt nu... det stora Klockbackahuset som jag skulle vilja renovera och göra till ett exklusivt hotell med olika rum som inte är varandra lika och med stor parkträdgård där gästerna kan ha det bra och spela spel. Men nu tycks som sagt renoveringen ha börjat och vad tanken är med huset vet jag inte, men det ser redan mycket bättre ut än sist jag såg det.

Innan vi åkte ända hem tankade jag bilen och dunken och när jag kom hem klippte jag gräsmattan, sopade stengången, krattade grusgången och snyggade till enbusken jag har på tomten, en av grenarna har böjt sig utåt och jag tog bort den.

Sen tittade jag vidare på Numb3rs säsong 4 som just kommit i brevlådan och så stekte jag upp lite pytt-i-panna med ägg till middag.


Precis när jag skulle gå och lägga mig hittade jag en enorm nattfjäril/mal(?) på väggen i hallen, det är ju svårt för er att se hur stor den är när ni inte har något att jämföra med, men den var 5-8 centimeter stor, som en kolibri! Jag fångade den i ett glas och tog ut den.












3 kommentarer:

lil-sis sa...

I Fjällnora får man bada med hund. Inte runt hörnet kanske men närmare än typ dalarna :D

Anonym sa...

Klockbacka spökar det nåt så enormt i

Nova sa...

Kanske är det ingen nackdel att det spökar om man ska ha vandrarhem? :-)