fredag 22 juli 2011

Sluta att pinka revir på mig

På torsdagen var det precis så som SMHI förutspått, ösregn på Utö. Sen när har de rätt? Vi hade i alla fall planerat redan på måndagen att vi skulle åka hem på torsdagen eftersom det skulle vara dåligt väder... Sagt och gjort, vi åt frukost och diskade och städade upp med gemensamma krafter, sen satte vi oss och spelade en sista gång på "På spåret"-spelet. Eftersom moppens flak var blött och Turre behövde en promenad så packade vi alla sakerna på flaket, men Turre och jag gick till båten. L kom efter lagom tills båten kom in så den här gången kunde vi hjälpas åt att bära in alla saker, som för övrigt var färre nu eftersom vi ätit upp en del av det vi haft med oss.
På vägen såg jag förresten denna fina, gamla bil!
Den var i jättefint skick och det kändes som om jag plötsligt förflyttats till nån gammal film.
På båten fick vi bra platser i husdjursdelen av båten och när jag lagt min jacka på golvet och satt ryggsäcken för på sidan så låg Turre tryggt, snällt och tyst under bordet hela resan medan jag och L spelade kryp-Yatzy. L och hennes kompis F har en massa konstiga spel när de spelar och Yatzy är inget undantag. I kryp-Yatzy ska man ha så låga poäng som möjligt och de har utvecklat ett helt regelsystem för hur man gör det utan att fuska.
Båtresan gick fort och sen lastade vi av alla våra grejer och L gick och hämtade bilen medan jag och Turre väntade vid väskorna. På vägen hem stannade vi och handlade på Ica och L köpte en hamburgare på McDonalds, sen åkte vi hem, jag lämnade av L hemma hos henne och jag var hemma i rimlig tid på eftermiddagen. Jag var verkligen vrålhungrig då och gjorde mig lite mozzarell, avokado och tomatsallad med olivolja, salt och basilika. Men mitt i måltiden insåpg jag att det kanske fortfarande fanns möjlighet att få en biljett till Jakob Hellmans konsert på Kulturhustaket på kvällen. Jag gick in på hemsidan men det gick inte att köpa biljetter där så till slut ringde jag upp biljettkontoret och de sa först att det skulle finnas 1 biljett till salu på hemsidan men tittade tillsammans med mig och insåg att det inte alls var så. Medan vi ojar oss för hur trist det var ber hon mig plötsligt vara tyst en stund och säger sen att en tjej just kom för att hämta sina 2 beställda biljetter men bara skulle ha en och hon hörde vår diskussion och tjejen i kassa lade undan det till mig fram till 19, klockan var nu 18.20...

Någon dusch var det ju inte tal om... jag bytte kläder, tog en raggardusch och hoppade in i bilen och körde mot stan. Jag var faktiskt där 18.50 vid kassan och jag fick min biljett.
Strax senare efetr lite besvär med hissarna stod jag uppe på taket. Vi var inte så många än, det finns plats för 500 personer och utrymmet är ganska litet, men det fanns 2 platser på bänken längst fram. Eftersom jag är väluppfostrad sätter jag mig närmast damen som sitter 3:e ytters så att någon anna kan få chansen att också sitta längst fram. Gissa om jag hann ångra detta...

Denna "dam" hade mundiarré utan dess like, hon frågade mig en massa utan att lyssna på svaret, hon invaderade mitt privatliv utan att lämna plats för mig att dementera vad hon påstod och sen berättade hon för mig hur farligt det är att röka och så vidare och så vidare. Jag kände mig verkligen kränkt av hennes fullständiga ignorans om vad som är socialt okey. Sen säger hon att hon köpt LP-skivor på Stadsmissionen, från vår tid. Från vår tid!! Jag höll nästan på att snyta till henne, hon var uppenbart mycket äldre än jag och jag kände inte igen en enda artist eller skiva förutom en med Bruce Springsteen. Senare visade det sig att hon mycket riktigt var 12 år äldre än jag...
Strax innan Jakob började spela satte sig en ung kille bredvid mig och han var väldigt trevlig och vi pratade tills tanten lämnade mig ifred och pratade med de på hennes andra sida och bakom oss. Sen satt vi och himlade med ögonen åt varandra när vi hörde den ena grodan efter den andra hoppa ur munnen på henne. Hon hade anekdoter om allt och alla, hon könde förstås Jakob och så kände hon Arvingarnas pappor och så vidare. Jag har en känsla av att jag är en av henne anekdoter nu...

Jakob var som vanligt bra och förvirrad. Han kommer av sig ibland och han sjunger halva låtar som inte är färdigskrivna än. Men den här gången fick vi en hel del nytt! Han spelade nya låtar och hade flera gästartister bland annat en kille som hette Magnus Ekelund och jag som inte hänger med i musik har aldrig hört talas om honom, men nu måste jag se om jag hittar honom på Spotify, för han verkar vara riktigt bra. Sen sjöng han Evert Taube och sånger av Olle Adolphson, vackert var det.

Men jag hittade detta blogginlägg http://www.tram7.se/2011/07/23/jakob-hellman-kulturhusets-tak/ och jag måste säga att det förklarar för mig lite hur jag kände det även om jag inte upplevde att Jakob kritiserade publiken, eller kanske gjorde han det..? Men visst, man tycker faktiskt synd om honom där han står, det är så uppenbart att han inte trivs på scenen. Men han är lite roligt under tiden vi väntar på att han ska stämma gitarren och så. Det som stör mig mest är väl en elgitarr som låter så högt att jag inte hör sångarnas röster eller ens något litet av texten, det ilar också i öronen. När Jakob själv spelar på den gitarren så kompar han bara mjukt just då han sjunger och det där ilandet är bara emellan stroferna. Sen att hans flickvän är med på scenen lite då och då och dessutom tycks "pinka revir" över oss alla genom att kladda lite för mycket på Jakob och sen dessutom får sjunga en stor del av min favoritlåt, då blev jag tjurig, jag kom dit för att höra Jakob sjunga dessa låtar, inte hans flickvän.
Jag kan heller inte låta bli att bli förvånad över hans val av flickvän, inte för att det är något fel på henne, jag trodde bara inte att det var så hans typ såg ut... hon ser ut resultatet om en SAS-flygvärdinna fått en baby med en förskolefröken... och har också lite den attityden, att vi är lite ointelligenta och behöver saker förklarade för oss.
På det stora hela var jag i alla fall väldigt glad att jag var där och att jag faktiskt fick en biljett. Ibland är det nog meningen när man inte kan få med sig nån...



Jag var hemma runt 23 och åt kräftor till sen middag.














1 kommentar:

Linda sa...

Härligt att möte en gammal Volvo Duett på vägarna :)