måndag 25 juli 2011

Kanske håller jag mig varm i vinter?

På söndagen började jag dagen med en riktigt god frukostmacka med avokado, mozzarella och rödlök på chiabatta. Till det drack jag förstås frappé som vanligt. Sen tog jag hand om vinbären från dagen innan och sköljde dem och packade dem i två påsar och sen fick jag möblera om hela frysen för att få plats med dem. Jag hade tagit med mig en massa äpplen hem från jobbet när jag gick på semester, de skulle ju bara bli dåliga där. Nu tog jag ur kärnorna och sen skar jag äpplena i tunna skivor och tanken var att göra paj av dem. Men jag hade ju proppfullt i frysen och inte ka jag äta mycket paj inte.. Jag gjorde i alla fall två pajer, det tar ju bara nån halvtimme. Sen bestämde jag mig för att grannfamiljen kunde få dem. De är ju 6 stycken i familjen och de är alltid snälla och vänliga och gör vad de kan för att hjälpa mig om det krisar. Alltså lämnade jag Turre hemma och gick upp för backen och lämnade pajerna, det var tacksamt kan jag säga, jag kände mig som jultomten..



Sen åkte jag och handlade lite och så förberedde jag lunch/mellanmål med att koka några ägg som jag senare skalade och lade skagenröra och majonnäs och rom på. Det hade regnat på natten och tvätten hade än en gång blivit blöt, den här gången av regn.

Sen tog jag itu med att klyva och sen stapla all veden och jag fick det klart men det krävdes en hel del av mig att inte ge upp och gå in till min sköna soffa och vännerna på M*A*S*H*. Sen städade jag upp i trädgården och hittade både myrhögar och kopparödlor under tiden jag krattade bort all gammal bark och skräp. En snygg, svidande blåsa fick jag också på handen efter allt sopande och krattande. Efter allt blåsande hade nämligen verandan fått ett helt splitternytt täcke av barr och några kottar...

2 kommentarer:

Johan Sjöström sa...

Hej. Jag heter Johan och arbetar på RISE Research institutes of Sweden. Jag arbetar med bränder och skriver på en rapport om typiska förhållanden på svensk landsbygd. Din bild på vedhögen tycker jag är väldigt representativ och jag hinner inte ge mig ut och hitta en sådan typisk vedhög att fotografera själv. Jag undrar om jag får använda denna bilden i min rapport? I så fall, vad heter du så att jag kan ge korrekt credit?

Tack på förhand,
Johan Sjöström
johan.sjostrom@ri.se

Johan Sjöström sa...

Om möjligt, skulle du vilja svara mig via epost? johan.sjostrom@ri.se