måndag 11 juli 2011

Örebro here we come!

På fredagen var det dags för SM för fjordhästar och meningen var att jag skulle gå upp 6.45 men klockan ringde inte. Som tur var vaknade jag ändå bara 10 minuter senare. Min nya telefon tycks göra lite som den vill, ibland ringer alarmet, ibland inte... dessutom stänger den av sig ibland. Det blev stressigt att duscha, packa ned färskvarorna och sen ta ut allt i bilen. Jag blev 10 minuter sen till syrran och hon var skitsur. Sen lämnade vi Turre och hämtade upp S och sen var vi iväg. Det gick bra att köra till Örebro och det var inte mycket trafik alls, vi kom dit strax före 10.
Vi tittade på den första precisionskörningsklassen som var en lätt värmningsklass och sen satte vi oss i skuggan där jag serverade oss tacosallad gjord på resterna från gårdagen och det var riktigt, riktigt gott, det tyckte till och med syrran. Allt gick åt och sen tog jag fram efterrätten, vattenmelon. Jag hade skurit upp och tagit med en halv melon så det var ju rätt mycket och melon blir sunkig väldigt fort så vi bjöd Skåningarna och Östgötarna också och snart var den slut.
Sen tittade vi på de andra 3 klasserna, en öppen klass, delgren allround och SM-klassen. Körekipagen håller generellt väldigt hög standard men det var vissa som verkade lite orutinerade och körde alldeles för långsamt och fick tidsfel, de andra däremot tävlar på rätt hög nivå och det är en fröjd att se dem.
Vi såg många duktiga ekipage och hästar som blivit ännu finare sedan sist man såg dem.

I omkörningarna fick vi se väldigt snabba men också väldigt prydliga rundor och vi hade kul.
När alla klasserna för dagen ar avklarade var klockan runt 17 och vi åkte för att checka in på vårt vandrarhem Livin' som ligger i centrala Örebro. Vi hade hört att Örebro skulle vara vackert men när vi körde in i staden kunde vi inte se något som var direkt speciellt, det kände som en 50-tals stad med lite tråkig arkitektur och slitet. Nästa dag skulle jag dock hitta de ställena som gör Örebro så vackert....

Vandrarhemmet var både vandrarhem och hotell och var riktigt fint, det visade sig att vi fått ett litet men rent och bekvämt rum med tre sängar och faktiskt toalett och dusch på rummet.

Vi var helt slut och väldigt hungriga men vi bäddade sängarna för att ha det gjort innan vi gick ned för att hitta någonstans att äta. Vi hade pratat med både Hallänningarna och Östgötarna om att kanske äte ihop och vi gjorde aldrig något medvetet beslut vad jag kan minnas utan plötsligt satt vi på Pizzeria Gondola som låg granne med vandrarhemmet. De ger 10% rabatt om man tar med sig en stämpel från vandrarhemmet och de serverar pasta och pizza. Killarna där inne var jättetrevliga och priserna var jättebra! Vad säger ni om pasta för "take out" 40:-...

Jag och S valde pasta och syrran och l valde pizza för de är helt galna i det. Pastan såg inte särskilt märkvärdig ut men det var faktiskt jättegott!
Och som sagt, killarna var jättegulliga och hjälpte oss ut med dricka och mat när det blev lediga bord ute, det var nämligen stekhett inne på pizzerian. Sen fick jag mina rester i en låda och dessutom receptet på pizzasås med instruktioner om hur man gör den.
Sen ville syrran och S ta det lugnt resten av kvällen och L stannade med dem, själv åkte jag tillbaka till campingen vid tävlingsplatsen för att umgås med lite folk.

Jag satt med H utanför hennes tält medan hon förberedde grillningen för kvällen men sen började det plötsligt regna och illojal som jag är stack jag vidare till "highest bidder" och hittade E i förtältet utanför sin husvagn Där satt jag i ett par timmar medan det ramlade förbi lite folk då och då varav de flesta stannade och snackade en stund. Tidvis regnade det jättemycket, det bara öste ner. Framåt 23 regnade det lite mindre och jag tog chansen att ta mig till bilen och sen åkte jag tillbaka till vandrarhemmet och tog en snabb dusch och gick och lade mig. Tjejerna hade fönstret vidöppet och det gjorde inget eftersom det var rätt varmt och täcket var varmt nog om jag blev kall, men jag hade svårt att sova och fick för mig att det kommit in någon genom fönstret vilket hade varit fullt möjligt om jag ska vara ärlig. Men slutligen somnade jag i alla fall och sov rätt djupt.