torsdag 21 oktober 2010

Vitaminer, hundfunderingar och kakel

Vid lunchtid på onsdagen ringde de från veterinärkliniken och berättade att Turre inte hade någon urinvägsinfektion... Då kan man ju undra vad problemet är.
Nu bestämde vi att Turre ska dit på fredag för att bli kemiskt kastrerad, det ska hjälpa mot prostataförstoringen och förhoppningsvis avhjälpa problemet. Jag vill prova kemisk kastrering innan jag gör en riktig, jag vill veta om det hjälper och så vill jag veta säkert att han inte blir helt personlighetsförändrad. Visserligen är han knäpp på en massa sätt, men han är en rätt trevlig, pigg och social hund också. Inget av det vill jag ju få förändrat och man vet ju aldrig riktigt hur en kastrering påverkar dem. Nu för tiden sätter man in ett chip i nacken på hunden och efter ungefär 6 veckor vet man hur det har påverkat den. Effekten sitter i 6 månader och det borde vara tillräckligt för att veta hur det påverkar.
Vi får väl se om det här kan gå på försäkringen, det är ju ändå ett problem/symptom vi behandlar.

Jag hade en hel del att göra på jobbet också och satt och åt en apelsin skuren i klyftor under tiden jag jobbade. Jag tycker att det enormt klibbigt och äckligt att skala apelsiner så jag äter dem sällan. Men om jag gör det så skär jag dem hellre i klyftor, det blir mindre kladd så.
jag och brorsan och kanske syrran har fått detta som men från barndomen då vi fick en vasin apelsin när vi var ute och åkte skidor med familjen. Finns det något värre än att skala och äta en apelsin på fjället, tvätta händerna i iskall snö och sen sätta de fortfarande halvklibbiga händerna i ett par lovikavantar? Lovikavantarna fick vi från farmor i julklapp ofta tillsammans med en halsduk. Det var ungefär så mycket tid, pengar och tankar som hon slösade på barnbarnen från vår del av familjen. Hemstickade vantar och en halsduk. Det låter ju trevligt, men hon var som en stickmaskin och jobbade med att sticka grejer och som barn vill man ju hellre ha ett hårt paket än ett mjukt paket med samma sak i varje år.

På kvällen var det dags för pyssel med tjejerna och jag och L ville att vi skulle spendera denna pysselkväll på Bauhaus tjejkväll. De skulle ha en minikurs i kakelsättning och man fick 10% rabatt på allt man handlade. De andra tjejerna bangade och körde en klassisk pysselkväll hos min mamma, men jag och L bestämde oss för att möta upp vid Bauhaus i Bromma där arrangemanget var.
Kakelsättning visade sig vara mycket lättare än man kan tro och det var kul att se och träffa andra tjejer som gillar att göra saker själva i hemmet. Nu för tiden kan man till och med kakla badrummet själv så länge man dokumenterar alla steg med en kamera. Om det blir några problem kan man då visa bilderna för försäkringsbolaget och visa att man gjort så som man ska. Dessutom visar försäkringssiffrorna att fuktskador i badrum orsakas i 25 % av fallen av amatörer, resten står hantverkarna för. Amatörerna är helt enkelt mer rädda för att göra fel och ser till att inte göra det. De visade hela processen med fuktspärrar och allt och det ser ut att vara mycket jobb ,men inte särskilt svårt.
Jag beställde nu svart kiselsten på nät för att lägga runt kaminens bas, men det tar 2 veckor innan jag får leveransen och då har L lovat att plocka upp det på Bauhaus i Bromma på vägen hem från jobbet. Dessutom är jag ju troligtvis i USA just då, så det blir nog bättre så.
På vägen hem stannade vi och åt på Max i Solna och jag kom hem strax efter 23. Både jag och l var nöjda med beslutet att åka dit och det kändes som om vi faktiskt lärt oss något.

Inga kommentarer: