måndag 11 oktober 2010

Dammtorkning och 40-årskalas

Jag gick upp relativt tidigt på lördagen, jag hade inte sovit många timmar.
Efter att jag ätit frukost dammtorkade jag alla ytor i huset eftersom min inomhussågning hade lagt ett tjockt lager grönt damm överallt. Det blev riktigt snyggt sen när allt var klart och allt damm dessutom var borta.
Sen var klockan redan eftermiddag och det var åter dags för en tupplur, ännu en gång drömde jag att jag var tvungen att vakna och att det vars vårt för att jag var så trött.

Sen gick jag upp och lockade håret och tog sedan en dusch och gjorde mig vacker i ansiktet.
Strax efter 20 klev jag in genom dörren hos L tillsammans med syrran och hennes man. Det var en trevlig 40-årsfest med lagom mycket folk som druckit lagom mycket. Det var en trevlig stämning och S hade hjälp L att göra smörgåstårtor. Normalt sett gillar jag inte hemgjorda smörgåstårtor, de brukar göras lite för nyttiga för min smak, de bli ofta torra. Men S smörgåstårtor är mina stora favoriter, de är härligt kladdiga och jättegoda.
Jag pratade en del med L's svägerska och syrran och hennes man och när de gick pratade jag med lite annat folk, men mest L's brorsa O som jag aldrig riktigt haft tillfälle att prata så mycket med trots att jag känt honom sedan jag var 6 år gammal. Han är ju några år äldre och tyckte förstås att jag var en snorunge på den tiden, men nu hade vi rätt kul diskussioner om en massa saker. S hade övertygat mig om att jag borde dricka lite alkohol, det är ju gångavstånd genom skogen hem till mig och som jag brukar säga: -Om någon våldsman står där och väntar på att någon ensam tjej ska komma förbi mitt i natten, då är han bra dum eftersom ingen går där vid den tiden mer än älgar möjligtvis. Alltså hade jag tagit med mig en ficklampa och hunden satt i bilen och väntade på mig. Sen drack jag två cider och lite Baileys och kände egentligen ingenting efter ett tag, men principer är principer och jag skulle aldrig få för mig att köra de 200 metrarna på landsvägen till min avfart, så jag hämtade ut en förvånad men glad Turre ur bilen, fick sällskap av S en bit och började gå hem genom skogen i mörkret. När vi gått ungefär halvvägs skickade jag S tillbaka till L där hon skulle sova.
Senare på natten fick jag ett sms av L men sov så tungt att jag inte hörde det. Då visade det sig att S irrat omkring i skogen i 1½-2 timmar innan hon slutligen kom tillbaka till L. Då var hon allt annat än uppåt och anledningen till att hon inte ringt var att hon glömt telefonen hos L när vi gick. Jag fick jättedåligt samvete, men jag hade i och för sig sagt att hon inte behövde följa med mig, men ändå...

Inga kommentarer: