måndag 11 oktober 2010

Ruskans effektiv kan jag vara ibland



Efter jobbet på fredagen var jag som vanligt så trött att jag nästan vinglade in i dörrkarmar, alltså fick det bli lite vila innan jag tog tag i saker och ting.
Jag somnade på stört och drömde konstiga drömmar om att jag var jättetrött och försökte vakna. Varför vill min hjärna väcka mig när jag sover så gott?
Jag sov i hela 2 timmar innan jag vaknade till liv igen och direkt satte igång med sista biten av golvet. Nu hade jag fått låna pappas sticksåg så det gick relativt lätt att göra sista raden med plankor även om det blir lite besvärligt med att mäta och rita streck.
Men sen var jag plötsligt klar och eftersom jag lånat bil och släp på jobbet för att kunna köpa golvlister så fanns även de på plats och jag kände att det var lika bra att sätta dit dem med en gång så att jag kunde få möblerna på plats och så att det inte blir stående nästan klart, det är så stressande och fult.

Strax efter 20 var allt klart och det var en konstig känsla. På nästan exakt 2 dygn hade jag alltså lagt 27 m2 golv och dessutom satt upp nya lister! Ändå har jag jobbat heltid, varit på pyssel och grekiskakurs.
Det konstiga är att det knappt syns att det är nytt golv... Alltså det passar in så bra att det ser ut som om det alltid varit svart golv där. Opraktiskt verkar det däremot vara, varenda dammkorn syns på det där svarta golvet och jag dammsög en massa gånger innan jag lämnade resten av städningen till helgen.

Istället hoppade jag in i duschen för att sen göra iordning mig för att möta upp mina kollegor i stan. De hade mötts upp vid 18, själv dök jag upp 22.20. Men det kändes så bra att få klart golvet och när de retades om att jag var långsam så påpekade jag bara att jag lagt klart golvet och satt upp lister, vad hade de själva gjort? Druckit öl? Ja, sa de med ett snett leende, mycket mer än så har vi inte fått gjort.
Jag stannade till 0.30 ungefär för då var vi bara 5 kvar varav 1 skulle få skjuts hem med mig. Vi promenerade till bilen och åkte hemåt, i Väsby stannade vi på McDonalds eftersom A var hungrig. Sen skjutsade jag hem honom och kom själv hem i rimlig tid.

När jag precis svängt in på vår väg från stora vägen såg jag "någon" stå vid vägkanten bakom en buske och trodde att det var någon som stod och gömde sig där eller stod och pinkade. Jag tyckte i alla fall att det var ett vä'ldigt misstänkt beteende, så jag saktade bara in lite grann och skyndade förbi. Precis när jag kör förbi inser jag att det är en stor älgtjur som jag sett bakifrån och det enda som syntes i mörkret var de ljusa partierna på hans rumpa och ben, det var det som jag trodde var ett par mörka byxor med ljusa partier... Tur att han inte fick för sig att vända och springa över vägen, han stod bara runt 2 meter ifrån där jag passerade. Kanske bör jag nästa gång låsa dörrarna och köra försiktigare förbi eventuella fyllon bakom buskar?

Älgen på bilden har inget med inlägget att göra...

Inga kommentarer: