torsdag 7 oktober 2010

Jobb hemma och hemmajobb

På onsdagen fick jag gjort allt jobb som det var bråttom med, sen har jag påbörjat ett jobb som kommer ta många timmar än. Men det är det inte lika bårttom med, men det bör nog vara klart nästa vecka tror jag, så visst är det lite bråttom ändå.
Vad jag gör är att flytta en massa namn, titlar, adresser och så vidare från worddokument till excel. jag kan inte ens kopiera och lägga in det, för det ser helt olika ut mot vad vi behöver, så jag får helt enkelt sitta och skriva in allt för hand.
Det kommer att ta så pass lång tid att jag kommer få lägga en hel del fritid på det cokså, så jag tog med mig dator och papper till pyssel och satt och skrev där i 4 timmar. Jag har kommit ungefär halvvägs i den första pappersluntan, efter den återstår 3 till...

Sen var det ju bra att jag kunde jobba hemma på onsdagen eftersom mitt golv skulle levereras under dagen. De sa att DHL skulle komma mellan 10-13, sånt stör mig som sjutton. Varför kan de inte ens lova att ringa 10 minuter innan fast man ber dem om det? De tror tydligen att de är de enda som jobbar på dagarna. Med tanke på att de dök upp först 14.30 så hade det ju varit katastrof för min skrivbordshög om jag inte hade haft möjlighet att jobba hemma, jag hade ju varit tvungen att ta ledigt större delen av dagen. Katten och hunden var nöjda med att jag jobbade hemma däremot och låg bokstavligen på hög i soffan.

Pallen som fraktaren kom med vägde 220 Kg och när jag bestämde mig för att lägga grus på uppfarten var det helt klart vissa saker som gick mig helt förbi.

*Grus som läggs i en backe rasar ned.
*Behöver krattas hela tiden
*Filten hjälper inte mot ogräs i gruset
*Hindrar dig från att ens dra en resväska med hjul uppför backen
*Grus kommer med i skyffeln när du skottar och hamnar i högar på gräsmattan
*När du får en leverans på 220 kg får du bära grejerna för hand uppför backen istället för att få hjälp av fraktaren.

Det är ju inte mer att göra än att sätta igång. Han ställde pallen nedanför min backe vid soptunnan och jag satte igång direkt. Min devis är: Det du inte gör direkt, det gör du förmodligen inte alls...
En i taget bar jag lådorna med laminatgolv uppför backen och upp på trappen, 13 kartonger var det. De var inte så fruktansvärt tunga tyckte jag,men om man räknar på det så vägde de ju i alla fall drygt 16 kg styck. Idag är jag öm på axeln där jag lutade dem medan jag bar dem.
Precis när jag var klar kommer min granne Å runt hörnet för att hjälpa till, men istället pratar vi en stund eftersom jag är klar med bärandet.
Sen ringde jag pappa och svågern för att se om någon av dem hade en gersåg, ingen av dem visste var de hade sina. Då skickade jag ett sms till min snälla granne J och fick svar att han hade en och att jag fick låna den ett par dagar. Nån timme senare gick jag upp för backen till J och M för att hämta sågen. Den visade sig vara stor och försedd med elmotor, jag visste inte ens att såna fanns...




Efter lite funderande kopplade vi loss den från ställningen, den skulle nog inte gå in i mitt lilla hus, särskilt inte när jag flyttat ihop alla möbler åt ett håll. Den var tung att bära hem, men inte värre än att jag klarade av det.
Efter att ha tänkt efter lite kom jag fram till att det var bäst att såga inomhus, då skulle jag slippa frysa, slippa störa grannarna mitt i natten och slippa dra ut förlängningssladd och dessutom slippa att glömma ta in den och bli ersättningsskyldig när den blir stulen... hellre dammsuger jag.

Sen åkte jag iväg till pyssel och kom hem vid 23 ungefär. För att kunna leva i mitt vardagsrum kände jag att det var lika bra att komma igång med golvet så snart som möjligt, det är ju rätt obekvämt att sitta 40 cm från TV:n med benen i soffan eftersom de inte får plats mellan soffan och soffbordet. Det gick rätt bra även fast det var lite tungt att klicka fast en del bitar, värst var det när jag var tvungen att sitta på det nylagda golvet, det är så ruskans halt att man liksom inte får någon kraft när man ska klicka en skiva, men kan ju inte spjärna mot golvet utan åker iväg som en loska. Sågen visade sig vara som en skänk från ovan. Förutom att Turre blev rädd för den och av någon anledning (troligtvis viljan att vara nära mig när det är läskigt) höll på att nästan krypa in i sågen, så gick ju arbetet så ruskans snabbt med en eldriven såg!
Efter en stund fick jag kläm på allihopa och hade lagt så pass mycket att jag kunde börja flytta över de mindre möblerna till sin rätta plats.
Slutligen var det dags att flytta soffan. Hur flyttar man en stor, tung soffa ensam utan att repa det nya golvet?
Slutligen lyckades jag häva över halva soffan på en fleecefilt och dra den på plats och sen dra undan filten. Sen tog jag andra halvan och lufte den på plats så att den satte sig fast mot den andra. Sådär ja, nöden är uppfinningarnas moder. Visst kunde jag ha fått hjälp med soffan, men inte klockan 2 på natten...
Jag körde ett par varv till och nu har jag lagt ungefär 2/3 av golvet. Men jag tror att det värsta är kvar. Flera dörrposter, vinklar och kaminen. Det ser jag inte fram emot, men samtidigt vill jag ju ha kommit så långt.

Nu kan jag mest tänka på att jag måste ha en massa lister, att jag måste fixa taket på veden innan det blåser bort och att jag ska sätta igång med badrummet...


Inga kommentarer: