tisdag 5 oktober 2010

Mina vänner som flyttar bort














På söndagen åkte jag och handlade när jag vaknade. Återigen handlade jag gurka, tomater och rödlök och edamamebönor. Det verkar som om det är det enda som går åt i mitt hus just nu.
Jag handlade också ägg, skinka, juice och margarin. Tanken var att jag skulle bjuda fina vännen J på frukost eller brunch kanske det ska kallas vid den tiden på dygnet.

På lördagen flyttade hans bror med fru till Gambia och även om jag träffar dem rätt sällan känns det jobbigt att de är i en annan världsdel och att jag inte kan hälsa på dem när jag vill.
Nu ska J själv flytta till Thailand och han skulle åka redan på måndagen. För två år sedan flyttade en annan av mina allra bästa vänner till Dalarna... Snart är jag nog ensam kvar.
Vi hade i alla fall en mysig frukost, jag har inte sett J på hela sommaren i stort sett och det känns konstigt att han åker, men jag unnar honom det här, det blir nog fint.
Jag bjöd honom på kokta ägg, nybakta scones med bregott och skinka, kaffe och juice. Han var mer än nöjd och mätt när han var tvungen att åka till nästa farväl.

Själv diskade jag undan och bytte sedan om för att ta tag i utebestyren.
Först planterade jag ljung och bollkryss i en kruka och sen gjorde jag snyggt i rabatten och planterade de nya perennerna och fyllde på jord och klippte ur sånt som vissnat, men först drog jag av alla frön och lät dem ligga kvar i rabatten. Det blev mycket snyggare och förhoppningsvis blir växtligheten lite tätare nästa sommar.

Sen var det meningen att jag skulle göra klart underarbetet för att lägga på taket på veden, men staget jag köpt gick av på ena änden medan jag sågade den andra... Då mätte jag och kom fram till att det ändå skulle räcka och sågade på ett annat ställe istället, då går den av på ännu ett ställe... Vad är det för skitkvalité? Om den går av i ena änden medan man sågar den andra, hur ska den då kunna bära upp minsta lilla?
Jag får nog reklamera det där på ByggMax, det är bara så svårt att få med det dit igen...
Sen testade jag återigen den nyfilade motorsågen, men jag kan inte säga att jag lyckats få kedjan skarpare än vad den var på fredagen, så jag lät den tugga en stund och gav sedan upp och klöv istället de "tårtor" jag sågat i fredags och nu.

Eventuellt skulle jag ha gått på dejt eller träffat någon kompis på söndagskvällen, men nu var jag så trött att jag inte orkade göra något mer och klockan var redan rätt sent på eftermiddagen.





Inga kommentarer: