tisdag 19 oktober 2010

Jag vill ha ett eget torp!

Nu har jag halvhjärtat letat torp i ungefär två år. Jag vet inte om jag egentligen har råd med ett torp nu när priserna ligger så pass högt, men de verkar bara gå upp med åren så det är nog lika bra att passa på innan det blir ännu dyrare.

Jag vill ha ett torp, det tycker jag betyder ett gammalt timrat hus utan el och vatten. Det är jag dessvärre rätt ensam om att tycka, så gott som alla torp som finns att hitta har det dragits in el i. Det är fina, söta, välskötta torp och så sitter det ormar av sladdar och grejer utmed väggarna. Det som förvirrar mig mest är de som drar in el men inte vatten...
Om jag skulle vilja ha bekvämlighet så skulle i sånt fall vatten vara mitt förstaval. Jag menar, lampor har ju egentligen ingen som helst betydelse. Fotogen och stearinljus fungerar alldeles utmärkt och är inte ens besvärligt, att få tag i vatten kan i sånt fall vara mer besvärligt.
Varför lägger man ner tusentals kronor och i och med det förfular sitt hus, för att kunna tända en ellampa? För mig är det helt oförståeligt.
Sen så är det ju tyvärr så att många av de här torpen har blivit sönderrenoverade på 60-80-talet när det var viktigare med dåtidens mode än att bevara ett hus i någorlunda originalskick.
Hellre köper jag då ett torp som behöver jobbas lite på, än ett som inte riktigt går att göra något åt. Förresten, de här torpen med direktverkande el som uppvärmning, vissa går det inte ens att elda i kaminen och spisen på, vad är det då för vits med ett landställe?

Ett torp som inte har el indraget kostar 1000-3000:- / år i drift, de som har direktverkande el ligger på 10000:- och uppåt. Så varför i hela friden ska jag ha el i huset?
Det enda som kan bli lite besvärligt om man bor där längre stunder är ju att hålla rent sig själv och kläderna. Men så länge det är sommar kan man bada i en insjö, havet eller en å och kläderna kan man tvätta i en balja eller ta hem med jämna mellanrum.

Många tycker att jag är underlig som vill ha ett torp, de tycker att jag ju redan bor i ett litet hus på landet och borde vara nöjd med det. Men där jag bor permanent vill jag gärna ha bekvämligheter så som vatten och el, men jag vill också ha en lugn oas i skogen någonstans, där man slipper höra surret från elen.


Nu vill jag hitta mitt torp!

2 kommentarer:

Hauge sa...

Lycka till med torpletandet! Jag köpte mitt torp 2007 och det kostade inte många kronor. :-)
KRAM

JCMAS sa...

Det är nåt visst med ett torp och mitt hjärta klappar ju allra hårdast för torpet på din nedersta bild. Åh, vad jag längtar dit nu...

Och ja, lycka till!