lördag 4 februari 2012

Vår eller vinter?

29/1 Jag vaknade rätt sent även på söndagen och hade halvt som halvt lovat att träffa G och äta på Tudor någorlunda tidigt. Vi pratade i telefon och bestämde att vi skulle ses klockan 14 där. Jag sa att han inte skulle hinns dit i tid men han hävdade att det inte skulle vara några problem alls. När jag körde ut mot stora vägen såg jag något som jag räknar som ett vårtecken, trots kylan började asfalten titta igenom som svarta fläckar i snön på vägen vilket betyder att solen börjar värma ordentligt igen. Det var välkommet och gjorde mig lite uppåt även fast iskristallerna i gräset fortfarande glittrade i kylan.
När jag kom till Tudor fick jag ett sms från G att han var sen vilket jag räknat med och att jag skulle beställa mat åt oss. Jag beställde mat men vartefter tiden gick började jag tro att maten skulle hinna komma in och kallna innan han kom dit.
Jag roade mig med att läsa min bok på e-booken och irritera mig på tjejen vid bordet bredvid som pratade så högt att jag hade svårt att läsa, jag vet nu en hel massa om den här tjejen. Jag vet att hon är aktiv i kyrkan, att hon undervisar i nåt, att hon är 23 år gammal och att hon åt sin söndagslunch med de som anställt henne bland annat...
Inte förrän 14.45 dök G upp och i nästan samma sekund kom maten in och P som serverar hade också varit orolig och blev lättad då han såg G när han kom ut med vår mat från köket.

Maten var lika bra som den förra söndagsmiddagen jag åt där för 2 veckor sedan och vid 16 ungefär samlade vi ihop oss och gick till bilen och hämtade Turre för att gå en kort promenad på Strandvägen. Vädret var klart och vackert men nu var klockan så pass mycket att solen gått ned bakom huset vid Nybroviken, men det var fortfarande vackert. Det var däremot riktigt kallt och jag hade bara tunna byxor och frös. Turre höll sig varm så länge vi gick, men när vi stannade en stund för att G skulle försöka köpa en tågbiljett från mobiltelefonen för att komma hem på eftermiddagen började Turre att skaka. Vi hittade en eldkorg med en fin brasa i utanför Kajplats 21 och ställde oss runt den medan G fixade med biljetten och då frös vi mindre allihopa. Sen gick vi till Djurgårdsbron och Karlavägen upp en bit och så tillbaka till bilen för nu var det kallt och nästan mörkt.
Jag körde G till Centralen och sen åkte jag hemåt, på vägenhandlade jag lite på Ica och hittade rödingfiléer som visserligen var jättedyra men såg så fina ut att jag köpte dem ändå.
Senare på kvällen lagade jag till dem och serverade med ungstekta småpotatisar och morötter, salladslök och palsternackor. Sen gjorde jag ett citronsmör av bregott och citronsalt och pressade färsk citron på fisken. Potatisen hade jag flingsalt med rosmarinsmak på, färsk klippt timjan, svartpeppar, olivolja och torkad rosmarin och timjan, det blev bra.
När det var dags att sova senare på kvällen hade jag återigen svårt att sova eftersom mitt huvud redan hade gjort måndag någon gång mitt på dagen och börjat planera veckans arbete som verkligen skulle bli svårt att hinna med.
Problemlösning är inte så smart att hålla på med när det är meningen att man ska sova.
På kvällen  blev det riktigt kallt -13 grader.


Inga kommentarer: