tisdag 21 februari 2012

Hur lång tid tar det för lök att försvinna?

19/2 På söndagen lyckades jag sova lite längre än på lördagen och ändå hade jag svårt att få Turre ur sängen när jag gick upp. I hallen hade Judas parkerat sig på Turres täcke vilket han lagt sig till de senaste dagarna. Jag gick upp och stekte lite pannbröd och åt frukost och tittade på de sista avsnitten av Numb3rs. Jag tittar ju ofta på extramaterialet och det verkar som om de flesta av skådespelarna var väldigt besvikna när serien lades ned och med tanke på att de tydligen hade fler tittare än både Cityakuten och Vänner på sin tid så verkar det ju faktiskt vara ett udda beslut.
Strax före 15 tog jag mig ut till bilen och insåg på min väg ut mot stora vägen att de istället för att ploga bort snöslasket hade sandat ovanpå det... nu snackar vi 5-10 centimeter djupt slask.
Jag åkte till jobbet där det var dags för årsmöte i fjordhästföreningen, syrran hade påmint mig dagen innan och bett mig komma och jag hade ju inget bättre för mig.
Fördelen med att ha det på jobbet är att Turre kan sitta på kontoret och vara både varm och trygg under tiden. Jag visade mig avar den enda medlemmen förutom styrelsemedlemmar som hittills betalat medlemsavgiften för 2012, så jag var den enda på hela mötet som hade rösträtt, så de frågade helt enkelt mig om vad jag tyckte och det var mitt ansvar att rösta rätt.
Jag fick reda på att syrran och våra kompisar ska åka till Scandinavium nästa helg och jag har inte blivit tillfrågad, det gjorde mig jätteledsen. Jag vet att jag inte har lika mycket kontakt med dem och så, men en annan kompis som inte heller har det hade blivit tillfrågad. Jag vet att andra har rätt att göra saker utan mig, men jag kan inte rå för att jag blir jätteledsen för att jag inte räknas.. Det är ju knappast så att de trodde att jag inte skulle vara intresserad.
Efter mötet åkte jag och handlade, jag behövde bland annat smör. Men jag handlade också steklök och champinjoner och ändå mer tomater.
Tanken var att jag skulle göra en gryta så att jag hade nåt att ha de vita bönorna i, de jag hade kokat ett par dagar tidigare.
Så jag gjorde en vegetarisk gryta av alltihopa, steklök, tomater, hela tomater på burk, tomatpuré, champinjoner, vita bönor, timjan, basilika, oregano, vitlökspulver, peppar och potatis. Tyvärr tog det rätt lång tid för potatisen att bli genomkokt så lagom tills den var klar hade löken försvunnit... Jag som sett fram emot att testa att laga mat med smålökar.
Resten av kvällen tittade jag på första säsongen av Vänner, det var ett tag sedan man såg dem.





Inga kommentarer: