fredag 17 februari 2012

Har jag berättat om mina bestick?




16/2 På torsdagen var det svårare att få grepp om alla saker som skulle göras på jobbet och det kändes inte som om jag fick lika mycket gjort som tidigare i veckan.
Innan jag gick hem satte jag upp mina bestick på väggen på kontoret. Har jag berättat om mina bestick?
2007 hade vi vårt stora möte i Edinburgh och det var en skotsk kille som snodde en sked från hotellrestaurangen och bad den amerikanska "laser-killen" att göra en gravering på den som minne av mötet. Av någon anledning bestämde han samma kväll att just jag också behövde en sån sked. Jag påpekade att nästa kvälls middag var den sista och att mässhallen det vill säga graveringsutrustningen skulle vara nedpackad vi det laget. Han sa att han skulle ordna det...
Under kvällen middag ropade den här killen (som jag och mina vänner kallade "The-Crazy-eyed-guy" eftersom han såg galen ut) på mig och jag gick till hans bord. Han räckte mig en stor tygservett och sa åt mig att gömma den, han hade virat in en sked i den. Jag påpekade att vi inte hade någon graveringsutrustning tillgänglig men han viskade bara konspiratoriskt att jag skulle ge den till laserkillen, det skulle fixa sig.
Jag gick runt bordet och med samma låtsade dramatik och mystik lämnade jag i "lönndom" över servetten till laserkillen. Han tog den och "gömde" den i innerfickan på kavajen och sa att det skulle ordna sig.
Nästa morgon åkte de flesta hemåt, själv mötte jag upp en vän och åkte på några dagars "road-trip" i Skotland.
Veckan efter var jag tillbaka på jobbet och på onsdagen dök det upp ett Fed Ex-paket adresserat till mig på mitt kontor. Jag tittade på avsändningsadressen och insåg att det troligtvis var från laserkillen i USA eftersom det var postat i Colorado.
Mycket riktigt, när jag öppnade kuvertet låg den slitna, nu graverade skeden där i. Jag vill inte ens tänka på vad det kan ha kostat att skicka den.
Jag kunde inte sluta skratta, den blev stulen av en Skotte i Edinburgh, flögs till Rocky Mountains med en amerikan född på Laos, graverades och skickades med Fed Ex till en grek-bulgar-svensk i Stockholm, är det inte absurt? Ja, det är många trevliga minnen från våra möten och man grundar väldigt starka band med dessa människor och det leder ofta till bra saker i affärer, just för att man inte hade den baktanken när man lärde känna varann. Jag har faktiskt riktiga vänner över världen, som jag träffat genom jobbet.
Jag pushades av amerikanen att stjäla en ny sked och en gaffel två år senare i Prag, han graverade dem på plats. Nu har jag alltså två skedar och en gaffel på väggen på mitt kontor.




När jag kom hem på eftermiddagen eldade jag och ju varmare det blev inne ju tröttare kände jag att jag var. Så jag sov middag en stund i soffan med Judas och Turre tyngandes på andningen. Men det lite det som är så mysigt med att sova på soffan. Jag vakande någon timme senare av att jag var jättevram, det är som det brukar. Jag hade tydligen missat ett samtal från Quiz-L också, vi har sagt att vi ska snacka i 3 dagar nu, men det går inget bra för oss. Jag ringde upp men kom inte fram, jag antar att det var hennes tur att göra annat nu.
Jag tittade på ett par gamla videos med Jakob Helllman, från 1989 alltså. Han verkade mindre ängslig då, jag undrar vad det egentligen var som hände, varför han "gick under jorden".
Jag öppnade äntligen posten och sorterade den, betalade räkningarna och så. Då hittade jag en postavi, det ska bli spännande att se vad det är, jag kan inte minnas att jag beställt något på sista tiden.
Det fortsatte att snöa under kvällen och jag tycker att det är hel tröstlöst och ni ska ju inte tro att jag gått för att hämta snöskyffeln än, för det kan ju inte fortsätta så här?
Fördelen var att det inte var mer än -0,5!
Jag har förresten beställt min nya bil nu, det verkar som om den kommer i april!

Inga kommentarer: