måndag 9 maj 2011

Toalett-lathund

På söndagen gick jag först upp klockan 6 för att se till att H var vaken. Han hade bett mig om det eftersom han inte hade någon väckarklocka och det tar ett tag för honom att bli klar med rakning och grejer. Han var vaken och jag gick och lade mig en stund till och gick slutligen upp vid 6.45. Jag bara klädde på mig, borstade tänderna och tog min frukostpåse från kylen och sen gick vi till bussen. Den här gången tog vi tåget från Tampines station till stan och sen var vi tvungna att gå en bit och det var redan rätt varmt så vi blev svettiga av promenaden.
Strax innan bussen skulle avgå blev vi uppschasade på en annan buss än den vi skulle ha tagit, antagligen var det för få passagerare på den eller nåt och nu hamnade vi på en halvmöglig buss som lät som om den skulle paja när som helst och sen brummade vi ut ur Singapore stad. Så fort vi börjat rulla ordentligt åt jag min frukostmacka, en macka med tonfiskröra och majs, gjord på formfranska. Jag hade ju inga höga förväntningar förstås men den var faktiskt helt okey!
När vi nån timme senare kom till Malaysias gräns var det en lång kö med bussar som ville in och det tog rätt lång tid att komma fram. Sen fick vi alla kliva av bussen och stå i kö till immigrationskontrollen och sen gå igenom hallen och kliva på bussen på andra sidan.
Sen åkte vi vidare i runt 5 timmar och kom slutligen till busstationen i Malacca eller Melaka som de själva skriver det. Under den delen av resan var det någon som bad busschauffören att spela en film i bussen och jag kan inte minnas när jag hade så roligt senast. Det var en indisk film tror jag och den var så smörig och töntig att jag inte kunde släppa den med blicken. Det fanns inte ens engelsk text men jag tror att jag fattade grunden i den och jag fick kämpa för att hålla mig för skratt. Den var så dramatiskt och överspelad och dessutom till viss del en musikal.

Vi stannade för toalett och snacks på en vägkrog och H köpte bananer och frukt. Jag ville ha ananas så det fick jag, den var saftig och god. Eftersom jag är konstant törstig känns det bra med saftig frukt till mellanmål.
Jag gillar verkligen inte att resa med en massa folk jag inte känner omkring mig, det är så många som verkar tycka att hänsyn är till för amatörer... Under vår bussresa fick vi lyssna till enorma rapar från killen bakom, så enorma att jag höll på att få kväljningar faktiskt, sen började han äta fisksnören och de luktar som torkad katt/hundfisk, ett barn lekte med en låtsastelefon och den ringde oavbrutet i 2 timmar... trots allt detta lyckades jag faktiskt sova en liten stund.


När vi kom fram insisterade jag på att vi skulle kolla bussar och tider för dagen efter så att vi skulle ta oss hem och det var tur det för det visade sig vara helt slutsålt för måndagen eftersom det var långhelg och en massa folk från Singapore behöver ta sig hem efter att ha spenderat långhelgen i det mycket billigare Malaysia. Det slutade med att vi fick köpa biljetter till den sista bussem för kvällen redan samma dag. Sen tog vi den lokala bussen in till stan och klev av på en bro där bussen fastnade i köer, sen gick vi in på ett hotell där H brukar bo när han är i Melaka. Han letade efter nån han kände där men vi gick strax vidare, vid det här laget regnade det ganska mycket och jag fick gå och skydda min kamera hela tiden och slutligen var jag tvungen att lägga tillbaka den i väskan.
Vi gick utefter kanalen och husen där var väldigt slitna men också väldigt häftiga och sen gick vi över ett torg och vidare upp för en brant backe till den gamla kyrkogården och ruinkyrkan. Melaka har varit historiskt viktigt och har varit koloniserat av Holländare och Portugiser bland andra och det finns spår av allt detta i arkitekturen och ruiner.






De har tungt pyntade cykeltaxi som står överallt och en del spelar musik i dem också.
På motorvägen i Malaysia ser man folk som åker bil med sina små bebisar i knät och de lite större barnen röjer omkring i både framsäte och baksäte och ingen har bälte på sig. Dessutom pyntar de sina bilar med leksaker och andra pryttlar och alla har en låda med kleenex i fönstret, de flesta med särskilda lådor att ha dem i, jag såg en gjort av muppskinn...

De flesta i Malaysia är muslimer och därför bär många kvinnor sjalar över håret. Ingen tittar snett på oss andra för att vi inte gör det, men det här med sjalar är en hel industri och det går mode även i dessa. Vi såg hela butiker tillägnade bara sjalar och det fanns alla möjliga färger och pynt. En del tjejer täcker visserligen håret så som det är tänkt men bär tajta, sexiga jeans med en avslöjande tajt top på överkroppen, jag tror inte att det är så det är tänkt att vara, men det är så det fungerar.



Nu följer en liten toalettguide för er som inte reser så mycket!
Så här ser "hål-i-golvet" toaletterna ut om ni inte har sett dem tidigare. De är inte alls så svåra och besvärliga att använda som det kanske ser ut. Fast om man har problem med till exempel knäna så kan det kanske vara jobbigt. Att kissa är ju kvickt gjort, andra aktiviteter kan ju vara jobbiga för benen om de tar längre tid än väntat... Fördelen med dessa toaletter är att de är lätta att hålla rena, nackdelen är att de hålls rena med vattenslang så om man har stora shorts till exempel så hamnar de ju ofta som en hög vid fötterna när man sätter sig på huk vilket innebär att de hamnar i en pöl med vatten... Nackdelen med den typen av toaletter som vi själva är vana vid är att i Asien tycker många kvinnor att det är äckligt att sitta ned på en offentlig toalett så de ställer sig istället på ringen och det är ju inte så kul att sätta sig på någons smutsiga fotavtryck.



Ett annat tips är att alltid ha servetter i fickan eller handväskan, toalettpapper finns normalt inte på offentliga toaletter, det tar man med själv. I allra bästa fall kan det finnas automater där man kan köpa tamponger, kondomer och toalettpapper.



Okey, då lämnar vi det ämnet och går vidare med vår dag i Melaka. Efter att ha gått runt i staden en stund och tittat på marknaden så bestämde vi oss för att äta lite. H hade bara ätit lite frukt på hela dagen och jag är ju alltid hungrig. Vi hittade en trevlig restaurang på en lugn sidogata och beställde stekta nudlar med räkor och det smakade utmärkt. När vi gick vidare på marknaden hittade vi Malaysiska delikatesser som ankhuvuden och kycklingfötter, uäk!

Sen var det dags att börja ta sig tillbaka till bussterminalen så vi ställde oss och väntade på lokalbussen tillsammans med en äldre kvinna. När bussen kom skakade jag bara på huvudet, vi hade lite bråttom och här kom en helt smockfull buss som inte hade plats för oss... Men han stannade och de som var ombord hejade på oss när vi försökte ta oss ombord. Den gamla damen blev indragen av några starka armar och sen uppmanade de mig att klättra upp och på något sätt gjordes plats för mig och min väska. H hamnade halvvägs hängande ut genom den öppna dörren på bussen med några andra män och det gjorde mig orolig. Inte kan det vara bra för en 80-åring att hänga i armarna utanför en buss?

Men vi kom faktiskt fram hela och i tid till stationen och H fick till och med sitta ned den sista biten. Det var köer fram till stationen och busschauffören satt och läste tidningen och ni skulle ha sett hans säte, det var en typ av solstol, knappast krocktestad i alla fall.


När det var dags att kliva upp på bussen för att åka tillbaka till Singapore hade vi spenderat ungefär 5 timmar i Malaysia om man inte räknar med de timmar vi spenderade på bussen på väg in till Melaka. Bussen vi åkte hem med var finare och bättre än den innan och dessutom hade vi fått platserna längst fram. Vi somnade båda två och vaknade bara för att gå igenom immigrationskontrollen tillbaka in i Singapore. Tjejen som kollade mitt pass såg lite förvånad ut, hon måste ju undra varför jag kom tillbaka redan. När vi kom tillbaka till Singapore blev vi avlämpade mitt i ingenstans och H var upprörd och menade att det troligtvis var för att busschauffören bodde där i närheten. Klockan var över midnatt och de flesta bussar hade slutat att gå. Vi gick mot stora vägen där bussarna trots allt såg ut att köra fortfarande, men vi var tvungna att stanna för rött ljus och då kom vår buss och trots att vi sprang så hann vi inte ikapp den. Slutligen tog vi en annan buss, den sista för kvällen på inrådan av en kille på busshållplatsen, han sa att det var vår bästa chans att ta oss hemåt och det gick bra även om det blev en bit att gå. Det är tur att jag inte bor i Singapore, jag skulle aldrig hitta hem... allt ser likadant ut överallt och heter mer eller mindre samma sak. Efter att ha duschat var jag i säng 1.40, det hade vart en lång dag och vi hade spenderat runt 11 timmar på en buss.

Inga kommentarer: