måndag 9 maj 2011

Pulai Ubin

På måndagen fick jag sovmorgon, H hade sagt att jag fick sova hur länge jag ville. När jag vaknade hade jag huvudvärk men det släppte mer och mer under dagen, jag tror det mest var vätskebrist. Vi tog oss ned till hamnen med buss, förbi fängelset och flygbasen, tanken var att vi skulle åka till ön Pulai Ubin. I hamnbyn där försökte vi hitta frukost åt mig men vi hittade bara en massa söta saker så till slut insåg jag att man får ta seden dit man kommer så det blev en nudelsoppa till frukost, den är ju i alla fall inte söt!
Det visade sig vara ett bra val, jag valde en mild frukostsoppa med won ton nudlar. H blev lite sugen han också fast han ätit frukost tidigare, så han åt en soppa till lunch.
Tjejen som servade vid soppståndet hade tvättat händerna och torkat sig på shortsen, det såg lite kul ut tycker jag.

Sen gick vi ned till hamnen och där fanns en liten kö till båtarna som bara tog 12 passagerare vardera. Men det var många båtar så vi hann bara precis sätta oss ned så var det vår tur. Det var gamla, slitna båtar, men de var rätt gulliga och kändes ganska säkra trots allt. Det tog bara 5-10 minuter att åka över till ön och sen bestämde vi oss för att ta en promenad istället för att hyra cyklar som alla andra eftersom H har lättare att gå än att cykla med sitt onda ben. Vi började gå och det var en fin regnskog och en del fina blommor som jag testade mitt macroobjektiv på. Det regnade till och från men inte så mycket och vi bara fortsatte gå av farten och när vi slutligen kände hur fötterna började suga fast i leran och vi inte riktigt kunde hitta rätt väg så ville H att vi skulle vända, hans höft började ledsna på utflykten. På vägen tillbaka till byn såg vi en filminspelning, jag undrar vad det skulle bli för typ av film. Sen gick vi till en restaurang där H beställde två rätter för oss att dela på, någon sorts bladgrönsak stekt med sambal oelek och räkrullar, det visade sig vara oerhört flottigt båda två och jag kunde bara äta lite grann.

Sen började det bli lite mörkare och vi ville åka tillbaka innan det blev allt för mörkt så vi tog oss till båten och var strax ombord. När vi kom tillbaka till fastlandet var vi tvungna att gå igenom en säkerhetskontroll med röntgning av väskorna, jag undrar vad de letar efter? När vi kom tillbaka till lägenheten lade jag mig att läsa och sen kom våra värdar hem, det var första gången jag träffade dem. De var snälla och trevliga men väldigt allvarliga. Jag kom inte i säng förrän sent för det blev kö på duschen nu när vi var så många i lägenheten.

Så här ser förresten lägenhetsdörrarna ut i Singapore. Så länge man är hemma och vaken har man bara grinden stängd och låst, dörren står vidöppen. På så sätt kan man få lite korsdrag och därmed lite svalka.