måndag 9 maj 2011

Ibland är jag så glamorös

Vi landade i London klockan 5.10 på fredagmorgonen och jag hade faktiskt inte rysligt mycket tid innan nästa flight skulle gå. Jag var så pass dagvill att jag kände för sushi eller sashimi sådär på morgonkvisten, men det hade de inte börjat servera ännu. Jag gick och tittade på e-books i en elektronikaffär, jag har velat ha en sedan min engelska kompis D visade sin för mig på mötet i Stockholm. Jag hade tittat efter dem i Singapore men de var dyra där. Nu tittade jag på olika e-books och det finns ju mer eller mindre avancerade men mitt syfte med att köpa en e-book är att kunna ha med hur många böcker jag vill när jag reser, utan att det påverkar bagagevikten. Viktigt är också att batteriet håller länge och att man kan läsa ute i solen. De dyrare varianterna som man kan använda som surfdator och sånt har ju en ljusskärm, det innebär att batteriet inte håller så länge och att du inte kan läsa i solen eftersom bilden "fräts" ut. Den jag ville ha var alltså mindre avancerad och därmed billigare! Men i mina ögon mycket, mycket bättre. Jag hade lite beslutsångest men sen bestämde jag mig för att köpa den, Amazon Kindle. Den kostade runt 1500:- inklusive ett special-skyddshölje med inbyggd lampa för mörkerläsning. Enligt uppgift skulle den vara lätt att använda och det finns inbyggs 3G i den som gör det enkelt att ladda ned en ny bok var du än är i världen. Du betalar för böckerna (0-150:-) men uppkopplingen kostar inget extra. Man kopplar sitt kreditkort till ett Amazonkonto och sen kopplar man enkelt upp på deras Kindlekatalog och kan köpa böcker snabbt, det finns också tillfredställande information om de böcker som finns till försäljning.

När jag köpt min bok skyndade jag mig till gaten och var snart på väg hem till Sverige. Nu när man flygit överallt i flera veckor kändes flighten från London väldigt kort och jag var hemma i ett nafs. Jag hämtade min väska och gick ut i solen för att vänta på syrran som var på väg för att hämta mig, när jag kom ut stod Magnus Uggla och väntade på mig, eller var det sin dotter han väntade på? Det var skönt att kunna stå i strålande sol utan att svettas en massa. Sen kom syrran och vi tjattrade på, det var skönt att se henne igen. 4 veckor är lite för länge att vara ifrån familj och vänner när man åker ensam sådär. Turre var med syrran också, mamma och pappa hade åkt till Jämtland dagen innan och lämnat honom. Han var måttligt glad att se mig, antingen var han sur eller så har han haft det så pass bra utan mig att han inte tycker det spelar så stor roll.



Det var underbart att komma hem igen. Bilden jag målat upp om hur fantastiskt vackert mitt hus är gjorde det inte rättvisa, det är världens finaste, trivsammaste hus! Likadant kändes det när jag kom in, attans vad fint jag har hemma! Sen gjorde vi som vi alltid gör jag och syrran när jag kommer hem från en resa. Hon håller mig sällskap medan jag packar upp och jag visar grejer jag köpt och berättar om saker som har hänt och sen lämnar jag över saker jag shoppat åt henne.
Sen var hon tvungen att åka tillbaka till jobbet och jag var hungrig så jag åt edamame medan jag tittade på "Lie To Me".
Sen var det första jag var tvungen att göra byta däck på bilen... Jag hann ju inte göra det innan jag åkte och jag kunde ju inte gärna åka och handla med vinterdäck på bilen. Sagt och gjort, jag backade ned den nedanför tomten på vägen och hämtade domkraft och däck. Det är att släpa däck fram och tillbaka som är det jobbiga, det var därför jag bestämde mig för att byta själv, släpa däck måste jag ju göra ändå annars. Det tar ju lite tid men svårt är det inte och jag tyckte det såg så kul ut med mina glamorösa målade naglar och olja och bromsdamm på händerna så att de var alldeles svarta.


Sen åkte jag och handlade färskvaror, massor med grönsaker blev det och mjölk till mitt frappé. Jag köpte också sushi till lunch och sen var jag helt slut så när jag kom hem gick jag och lade mig en stund och vaknade inte förrän 4½ timme senare! Fast sanningen att säga hade jag faktiskt inte sovit mycket alls på flygningen över.

Resten av kvällen ägnade jag åt att ladda upp mina foton på datorn, tvätta kläder och titta vidare på min TV-serie.


Det var så mycket jag saknat medan jag varit borta, man gör ju det hur bra man än har det. Jag hade saknat grönsaker, familjen, vännerna, Turre och Judas, mitt hus, min säng, att få vara ensam, en dusch med ordentligt tryck, slippa ha allt i en resväska och leta varje gång man behöver något, att kunna tvätta när man vill, edamame, riktig sushi, salt, riktig frukost, att äta i lugn och ro, slippa oroa sig för om det ligger räkningar i brevlådan som förfaller, ladda upp och titta på bilderna. Ja, Borta Bra men Hemma Bäst!

Inga kommentarer: