söndag 29 maj 2011

Hård dag fast mycket gjort

På fredagen var jag tvungen att fortsätta min jakt på plastslang, ståltråd, hudsalva och kompresser. Först åkte jag till Apoteket vid Rotebro, det är tydligen det närmsta "riktiga" apotek vi har och de är tydligen de enda som har Förvarets Hudsalva. Det var äntligen någon som förklarade detta för mig på det sista apoteket jag besökte dagen innan. Men när jag kom till Rotebro visade det sig att apoteket var stängt, de öppnade inte förrän vid 10...
Det såg onekligen ut som om jag skulle bli lika framgångsrik i mitt shoppande denna dag. Jag åkte sen vidare till K-Rauta men nej, sen vidare till Bauhaus, men nej... Nu var klcokan 10 så jag åkte tillbaka till apoteket och fick faktiskt tag i det jag skulle ha där! Nu började humöret återställas från panik och stress till den vanliga glada jag och nästa ställe hade faktiskt både ståltråd, plastslang och faktiskt god service, jag borde ha åkt till dem det första jag gjorde, jag var på väg dit men av någon anledning glömde jag bort dem på vägen i all stress.

När jag kom tillbaka till kontoret hade jag en massa som behövde göras och paket som skulle iväg före helgen och attans vad effektiv jag var. Allt gick iväg som det skulle och vid 13 gick jag in till farsan och bad honom hjälpa mig att fälla trädet vi sagt att vi skulle ta på jobbets baksida. Vi bad de som var kvar att flytta sina bilar och sen hjälpte pappa mig att fälla träden eftersom jag aldrig fällt några träd tidigare. Sen satte jag igång att kvista av och kapa alla de olika stammarna, det var liksom som ett stort träd men det bestod av en massa mindre stammar, nästan som sly. För att slippa köra iväg så mycket ris och eftersom det går att elda allt som är trä så sparade jag allt som var större än kvistar, även om de var små. När större delen av området var tömt på folk tog jag ut Turre och efter en stund när jag startade motorsågen och han visste vad som var på gång så gick han och lade sig nedanfär min jacka som jag hängt på en av elskåpen. Där låg han så snällt medan jag jobbade. Pappa var nog orolig när jag körde motorsågen utan någon i närheten för en stund senare kom han cyklande förbi med hunden. L ringde och var på väg söderut och undrade om det regnade hos mig också, jag tittade upp på himlen och sa att det var klarblå himmel med molntussar. Hon blev så förvånad att jag var tvungen att verifiera och när jag vände mig om inser jag att precis bakom mig lurar mörka, nästan svarta, tunga moln... Jag satte igång att jobba snabbt innan regnet var över mig och när det började regna och bensinen tog slut samtidigt och Turre såg helt dränkt ut, då åkte jag hemåt.
Jag hade jobbat i 4-5 timmar. När jag kom hem upptäckte jag att de hade snigelmöte på min tomt, det var hundratals sniglar/snäckor och jag har inte hjärta att döda dem. De kan ju inte rå för att de är födda till sniglar. Jag tror att de samordnade sina insatser för min trädgård för ett par dagar senare var brysselkålen så gott som förintad...
Jag lade mig att vila en stund men somnade inte riktigt fast kände mig lite utvilad i alla fall. Spinningen med core hade jag avbokat, men det kändes som om jag fått ordentligt med träning i alla fall medan jag slogs med trädet.
Jag städade undan lite och diskade och gjorde sedan i ordning kycklingen jag hade köpt. Jag gned in den med olivolja, salt, peppar och rosmarin och pressade en citron över den och lade in skalet + en till skivad citron inuti kycklingen och ställde in den i ugnen på 175 grader. Där fick den stå i 1½ timme och den blev helt okey. S och jag hade smsat tidigare på eftermiddagen och eftersom jag höll på och fixa kycklingen bjöd jag in henne på middag. Jag skrubbade svensk färskpotatis, riktigt små sådana och kokade dem. Jag gjorde en sallad med ruccola och färsk babyspenat och resten var min vanliga grekiska sallad men som sagt med lite blad i. Sen gjorde jag en kall sås på creme fraishe, salt, grovmalen svartpeppar och vitlökspulver. det är mycket godare än det låter och fungerar till allt, även som dressing. Man kan ta färsk vitlök men det behövs faktiskt inte, det är väldigt gott så som det är.


Sen kom S och vi hade en trevlig kväll och snackade om allt möjligt och sen tvingade jag henne att titta på bilder i flera timmar. Nja, egentligen var det hennes idé att titta på dem, men jag tror inte att hon förväntade sig att det skulle vara så många...


Sen tittade jag på några avsnitt av Bones innan jag gick och lade mig.

Inga kommentarer: