torsdag 29 november 2012

Varför fryser inte de röven av sig?

22/11 På torsdagen möttes jag och Z för frukost på hotellet, jag var väldigt besviken på utbudet på den dyra frukostbuffén eftersom det i stort sett fanns yoghurt med flingor och bröd med ost.
Jag är inte jättekänslig mot laktos, men jag kan inte äta en frukost bestående av det, då blir jag dålig.
Att betala runt 120:- för att ta en croissant och en kopp kaffe känns löjligt och jag är snål när det gäller sånt så då mår jag verkligen jättedåligt. Om man ville ha nån äggrätt eller så, så kostade frukosten istället 180:- så det var ju inte ett alternativ, att betala 180:- för en omelett....
Men när jag pratade med vår servitris och förklarade att jag inte kunde äta nästan nåt alls på buffén så sa hon att jag kunde få en omelett tills samma pris på grund av min laktosöverkänslighet.
Det var ju snällt men attans vilken trist omelett, jag fick inte ens ned allt, den var torr, tråkig och rätt papprig faktiskt.
Vid 9 tog vi en taxi mot fabriken vi skulle besöka och nån
kvart senare var vi på plats och sen satte vi oss i möte en stund.
Som vi trott hade de faktiskt förstått precis vad det var vi ville ha gjort, så resten av dagen höll vi till i fabriken och klippte och klistrade och fixade rent praktiskt med en flotte tills vi fått till den så som vi ville ha den. De som jobbade i fabriken tittade nyfiket på oss, de ser nog inte så ofta folk med kostym rulla upp ärmarna och använda händerna i fabriken så som vi gör i Sverige.
De har rätt spännande saker i den där fabriken, bilden med det stora schabraket är alltså ett evakueringssystem för stora passagerarfärjor. Det ni ser är "rutschkanan" (sliden) och plattformen som man hamnar på innan man klättrar över till en flotte. Dimensionerna är enorma!

Innan vi tog lunch gick jag iväg till toaletten och jag fattar inte varför britter envisas med att ha så kallt inomhus, sen har de roligt åt att jag som svensk fryser dygnet runt när jag är i Storbritannien på hösten/vintern... De hade alltså fönstret på vid gavel inne på toaletten och med tanke på att samma jäkla fönster stod på vid gavel när jag var där i Februari så undrar jag om det överhuvudtaget varit stängt sedan dess. Ärligt sagt så tror jag inte det och jag höll på att frysa röven av mig.
På eftermiddagen hade vi i alla fall fått precis allt vi kom för att göra, gjort.
Vi var väldigt nöjda och det var de också, ja ni ser ju på bilden hur nöjd min kollega Z var när vi äntligen fått som vi ville.
Vi åkte tillbaka till hotellet jag, Z och A som är engelsman och också skulle stanna över natten i Belfast.
Sen tog vi det lugnt en stund, jag tog en tupplur och sedan ett varmt bad med tänt ljus och sen vid 18.30 mötte jag upp Z i hotellbaren för att vänta in de andra.
Jag tog en Bailey's Coffee och den var verkligen jättegod faktiskt!
Vid strax efter 19.30 hade både A och E kommit och sen tog vi en promenad till restaurangen där R väntade på oss.
Sen åt vi en god middag, jag tog en svampstuvning på smörgås med ruccola, det var gott men lite smaklöst och mackan var helt mjuk och slemmig. De skulle ha väntat med att lägga på stuvningen till precis innan de serverade. Jag lade mackan åt sidan och åt stuvningen och salladen.
Till huvudrätt tog alla utom E biff och den ser kanske lite trist ut, men den var verkligen jättegod och väl tillagad. Jag valde att bara ta det som ingick det vill säga en svamp och en halv tomat, men det räckte bra. Vid sidan om fick jag vitlökssmör att doppa köttet i.
Z roade sig med att fota alla med min kamera, inklusive sig själv, så nu har jag ännu en knäpp bild på honom...
När vi ätit klart var klockan runt 23 och alla var trötta. Vi sade hejdå till E och R och jag, Z och A gick tillbaka till hotellet, tog en sista drink och gick sedan och lade oss. Min och Z's flight skulle ju gå redan vid 7.50 nästa morgon. Vi hade tittat på andra flighter men om vi hade valt att åka ens 50 minuter senare skulle vi ha kommit hem till Arlanda 6 timmar senare...