tisdag 20 november 2012

Vad är det som krypit in och dött i kylen?


18/11 Förra veckan när jag mådde piss fick jag tipset av Ju att ta en promenad eller att städa en låda... Jag hade ju redan städat nästan alla mina lådor så jag tog en promenad istället och sen en till dagen efter.
Nu på söndagen tog jag tag i en massa annat som terapi. Fördelen med båda dessa metoder är att man tänker på annat, eller ibland kanske inget alls under tiden och så gör båda sakerna nytta både kortsiktigt och långsiktigt! Tyvärr hade jag nu kortsiktigt så ont i varenda benmuskel att jag hade svårt att gå ens.
Så istället började jag med att städa ur kylskåpet, något stank nåt förfärligt när man öppnade dörren och jag kunde inte komma på vad det var.
Jag hittade boven slutligen, det var en påse med champinjoner som blivit dåliga och det luktade värre än man tycker att det borde om just svamp...
Nu hade jag däremot en massa andra saker i kylskåpet som blivit dåliga utan att stinka och vissa andra grönsaker var nu på god väg åt samma håll.
Jag kom på att jag kunde göra en soppa av det så jag skar kinakål i bitar och strimlor, rensade ur det som såg äckligt ut från broccolin och sen gjorde jag pinnar av morötterna. Tilldet skar jag upp två gula lökar också.
Nu var alla grönsaker använda om jag bara tog tag i att göra soppa.
Jag fräste alltihopa en stund och sen hällde jag på vatten och slängde i ett par buljongtärningar. Jag hittade en bit "crispy pork" i frysen som jag gjorde småbitar av och hade i också och så lade jag till lite rispasta (Risoni) så att det skulle bli matigare. Jag kunde nog ha haft buljongen lite mer koncentrerad men annars var soppan riktigt bra.
Sen kokade jag pumpabitarna i två omgångar och gjorde soppa på en del av det och sparade resten att frysa som puré tills jag vet vad jag ska göra med det. Kanske blir det paj?
Det var enkelt nog att koka och mosa i alla fall, det tar inte lång tid alls och mos blir det hur man än gör liksom...
jag diskade upp vartefter och köket var mer eller mindre skinande rent men sen kom jag på att jag måste dränka blommorna i diskhon och sen fick jag städa igen. Men blommorna var glada över sin månatliga vattning.
Sen dammsög jag, städade undan och så bakade jag bröd på det sista av mjölet jag hade. Jag var tvungen att ta lite här och där i påsarna för att få till det, men jag älskar att tömma lager. Nu gäller det bara att hålla sig ifrån att köpa nytt lager. Ja alltså, mjöl behöver jag ha hemma, men kanske inte en massa olika sorter och de mest exklusiva man kan hitta?
Sådär, nu var det skinande rent och det fanns två olika soppor och nybakt bröd. Så resten av kvällen gick till att måla naglarna och prata med G, L och L i telefon, för jag har fantastiska vänner som ringer och snackar en massa skit så man slipper känna sig ensam och patetisk på en söndagkväll.
Vid 22 kom pappa och lämnade tillbaka hunden som de för en gångs skulle lyckas hålla i lagom hull fast han varit borta i 10 dagar nästan!

Inga kommentarer: