onsdag 7 november 2012

En perfekt dag i San Francisco


26/10 På fredagen tog vi lite sovmorgon och möttes för frukost på Starbucks vid 10-tiden tror jag det var. Efter frukost började vi planlöst att gå lite och jag berättade att China Towns port låg runt hörnet av Union Square och undrade om S ville gå ditåt. Han tyckte att det var en bra idé och vi gick dit, fortsatte igenom China Town, ut på andra sidan och bara fortsatte och fortsatte. Slutligen var vi nere vid vattnet och det är en bra bit från Union Square och vi hade gått efter vart vi trodde att det låg. Däremot hade vi gått lite för långt åt ena hållet så det var en bit att gå utefter kajkanten innan vi kom avgångsterminalen för Alcatrazbåtarna så lånade vi toaletten där och sen vidare till Pier 39 och sjölejonen som vi tog en titt på. Vi var framme vid restaurangen som serverar brödskålssoppa framåt 14 eller nåt, då hade vi gått i alla fall i 3 timmar och bara njutit av solen och värmen. Vi hade inte gått fort men inte heller långsamt.
Jag tog kort på en byggnad som jag gillas är San Franciscos högsta, för man ser den från alla håll var man än är nästan och så tog jag kort på en reklamskylt eftersom jag frågade S (som är engelsman) om det inte heter Than och inte Then så som det stod på skylten och han sa att jag hade rätt och att jag borde ta en bild.
Vi satte oss i solen och åt vår soppa och kände oss rätt nöjda med vår lugna, soliga dag och sen började vi engagera oss i att ta oss tillbaka till Union Square. Vi gick upp för den första kullen men sen började det bli väldigt brant och jag vet att det är många uppförsbackar just där i början.
Så vi väntade på spårvagnen och tog den resten av vägen och fast vi försökte betala så verkade killen missa det eller låtsades inte se det, antagligen för att han inte orkade hantera kontanterna.
Resten av eftermiddagen tog vi det lugnt och framåt kvällen snyggade jag till mig och så möttes vi för att boka bord med hjälp av conciergen i hotellet. Jag ville gå på ett Japaneese Steak House och S hade lovat redan innan vi lämnade Reno att vi skulle göra det och nu var sista chansen.
De lyckades fixa ett bord åt oss 20 minuter senare och vi gick ut för att ordna med en taxi.
Tyvärr så gick allt det lite för fort och jag blev tveksam när S gick fram till en bil som såg lite för lyxig ut för att vara en vanlig taxi och dessutom saknade taxiskylt... När vi kom fram fick vi betala 30 dollar för resan som borde kostat knappt 10... Dessutom fick jag inget kvitto och killen lovade att maila det.
S har inte varit på ett japanskt stekhus tidigare och det är ju typiskt att vi då får en kock som var en riktig klant och inte alls hade nån bra uppvisning. Vi hade ett par bredvid oss som firade sitt 27-års jubileum tillsammans och de såg inte ut att vara gamla nog för att göra det.
Maten var väldigt god i alla fall och det jag inte kunde äta åt S upp och sen åt han upp allt sitt också.
Jag beställde hummer och oxfilé, han valde pilgrimsmusslor och oxfilé. Sen får man stekta grönsaker, räkor, sås och om man betalar lite extra, stekt ris.
Det stekta riset är verkligen jättegott och det är stekt med vitlökssmör, men jag visste att jag inte skulle orka allt så det var ju bara dumt att betala extra för att få ris också. Men jag smakade av S ris så det blev ju bra i alla fall.
När vi ätit klart tog det ett tag för oss att hitta en taxi men sen gick det fort att komma tillbaka till Union Square och kostade bara knappt 10 dollar.
Vi gick in på en bar i närheten där S tog en öl och jag tog en bacardi/cola, den var jättestark och knappt brun alls, men jag tvingade ned den och blev lite lullig, fast som vanligt gick det över nästan lika fort.
Sen gick vi tillbaka till hotellet och kom i säng vid midnatt.
Båda tyckte att vi haft en helt perfekt dag!

Inga kommentarer: