söndag 17 juni 2012

Hur får man en tunna tät?



9/6 På lördagen var det äntligen dags för quizlagets grillning hemma hos mig. Förra året började vi klockan 17 och höll på till 2 på morgonen och hade kunnat sitta längre, så nu hade vi istället bestämt att ses klockan 16.
Jag hade fortfarande en del kvar att ta hand om och åkte först förbi Sörab och kastade lite grejer och så handlade jag till middagen.
När jag kom hem gjorde jag tzatsiki, bakade bröd och rörde ihop ett löksmör. Jag hackade bara löken fint och rörde ned den i extrasaltat smör, det skulle visa sig vara en höjdare.
Jag städade undan alla grejer jag hade tömt ur den gamla bilen och bara ställt på trappen också, det ser så skräpigt ut.
I två dagar hade jag försökt att få tunnan att svälla tillräckligt för att hålla vattnet men det rann fortfarande ur den lika fort som det spolades in. När de andra kom drack vi iskaffe och sen tände vi i eldlådan och funderade på hur sjutton vi skulle kunna få vattnet varmt när vi fortfarande var tvungna att spola i nytt hela tiden. Jag hade lagt märke till att bandet åkt ned på ena sidan tunnan men det hade jag sett försent och det gick inte att flytta upp när den börjat svälla. Men sen upptäckte B att bandet gick att spänna så vi började med att lossa det och putta upp det och sen spände vi båda banden jättemycket och det hjälpte. Det var tungt så B och L fick turas om att dra muttrarna, själv kunde jag knappt rubba dem.
Men sen höll tunnan vattnet så pass bra att vi slutligen kunde stänga av vattnet och då började temperaturen att öka långsamt, långsamt.
L råkade trampa rätt i det sanka som blivit efter allt vatten som runnit ur tunnan och trampade av sig skon och dränkte hela sin strumpa i vattnet, den hamnade på tork på eldlådans lock.
Medan jag och L fixade med tunnan tände de andra i grillen och kokade potatis och grejer, det blev en fin middag till slut.
Sen spelade vi spel, flera olika och i lag och sen var tunnan varmt och den här gången var det ingen som bangade utan alla hoppade i. Efter en stund blev det väldigt varmt och man var tvungen att stå upp emellanåt och jag som har ben som är känsliga för värme var tvungen att lägga upp benen på kanten. När Quiz-L ställde sig upp råkade hon lägga armen mot skorstenen och den var riktigt het så hon brände sig rätt ordentligt.
Vid 2 åkte alla hem och jag diskade upp det sista innan jag gick och lade mig runt 4.30.
Vilken tur vi hade haft med vädret! Det hade regnat på förmiddagen  men blev soligt och fint på eftermiddagen, på kvällen var det bara 13 grader men vi kunde sitta ute och vi frös inte särskilt heller. Jag somnade på stört när jag väl kom i säng men vaknade en timme senare med "restless legs" så jag gick upp och tog ett par värktabletter, jag tog en titt på badtunnan och den rök fortfarande rätt mycket. Det tar visserligen lång tid att värma den men det tar också lång tid för vattnet att svalna.







Inga kommentarer: