onsdag 28 september 2011

Dejtar vi alla samma person om och om igen?

På tisdagsmorgonen vaknade jag böjd som en banan mellan Judas och Turre. Inte ens i sömnen stör jag dem när de sover. Eller ska jag kanske säga, i sömnen stör jag dem inte, när jag är vaken kan jag försiktigt flytta på dem när de är i vägen för mig. Ryggen var trött av sovställningen och halsen värkte men det var svårt att avgöra om det verkligen var förkylning på gång eller mina vanliga halsmandelsattacker som kommer och går. De svullnar och värker och senare på dagen är de bättre för att nästa morgon värka igen. På vägen till jobbet lyssnade jag på Gry, Anders och Claes på radion och Gry menade att de flesta är tillsammans med samma person om och om igen och gav Noomi Rapace som exempel. Nu när hon och Ola har skiljt sig går det rykten om at hon kanske dejtar Robert Downey JR och enligt Gry är de lika som bär... Först tyckte jag att hon var helt ute och cyklade men sen jämförde jag bilder på dem. Visst finns det likheter men det som främst gör dem lika är väl glimten i ögat och att de är ganska destruktiva till sättet. Noomi kanske är en av dem som faller för Bad Boys eller så låter hon sig helt enkelt luras av den vänliga, charmiga aura som vi alla ser när vi tittar på dessa två män. De har "det" helt enkelt och om jag inte visste att de tog droger och eventuellt har våldsamma tendenser så hade jag varit oerhört lycklig att vara hon. Och när de är så karismatiska och charmiga är det nog lätt att tro att allt detta bara är rykten? Jag vill i alla fall gärna tro det.





Jag fick en hel del gjort på jobbet på förmiddagen och fick klart flera leveranser som skulle göras. Sen gick jag på lunch med pappa, brorsan och syrran, men jag tog egen bil efetrsom jag skulle hämta T och A på stationen efter lunch, de jag träffat på Tudor kvällen innan som ville göra studiebesök hos oss. Till lunch valde jag fisk med potatis och skagensås och även om det låter enkelt och lite kladdigt så var det väldigt gott och faktiskt fräscht också. Men det mesta på Wäsby Golfrestaurang är faktiskt bra och fräscht.
Efter lunchen åkte jag till stationen och hämtade upp killarna och så åkte vi till jobbet och jag visade dem runt och sen fikade vi. Då råkade A och pappa börja snacka och jag och T var överrens om att ingen av dem skulle sluta i första taget så vi snackade om annat.
Efter en 2-timmars rundtur körde jag dem tillbaka till stationen och fick faktiskt lite gjort även på eftermiddagen. Efter jobbet var jag jättetrött men nu var jag biten av svamp"buggen" och gav mig rätt ut i skogen istället för att åka hem. På morgonen hade jag till och med kommit ihåg att ta med mig svampkorgen. Jag kom till skogen vid 16.50 ungefär så det var visserligen ljust men dagsljuset försvann väldigt fort. Trots att det var väldigt svårt att se skillnad på löv och svamp i den mörka skogen så stannade jag i 2 timmar och kom tillbaka till bilen vid 18.45 ungefär och då var det rätt mörkt faktiskt. Jag hade hittat en hel del svamp men jag hittar sällan de där stora kolonierna där man bara kan stå och plocka och plocka, men om jag hittade en hittade jag oftast några till i närheten i alla fall. Trattkantarellerna är svåra att se men några andra svampa som jag inte vet vad de heter växer gärna precis på samma ställe, så jag håller utkik efter dem och då hittar man ofta trattisar där också.


Tydligen plockar oerfarna svampplockare ibland toppig spindelskivling istället för trattisar eller i alla fall tillsammans med dem. Se upp för den, för den är dödligt giftig! Om man rensar svamparna en och en finns ingen risk att man får med någon av dessa, de är så pass olika. Men jag antar att folk bara rafsar ihop alla svampar och inte rensar ordentligt och det är tydligen några dödsfall per år på grund av denna eftersom den växer precis intill trattisarna.

Kremlorna verkar vara ätliga så gott som allihopa, men dem vågar jag inte plocka förrän någon som verkligen har koll har visat mig vilka man kan äta. Jag tittade efter svampkurser häromdagen men de flesta verkar ha varit redan, det är typiskt mig att få idéer så sent att det är FÖR sent.

Jag fick väl ihop 2-3 liter rensad svamp och under tiden jag rensade tittade jag på Kalle och Chokladfabriken, den enda Tim Burton film jag hittills har klarat av att se hela och det till och med flera gånger. Jag tycker nämligen att just denna är skriven så att den ska vara sådär överdriven som de spelar, men egentligen har jag aldrig varit särskilt förtjust i den historien.


Jag hittade en vacker Karl Johan som jag trodde, men kanske är det en stensopp? Det spelar tydligen ingen roll i alla fall för den är precis lika god enligt svampguiden.se

Tyvärr var den helt ihålig av larvangrepp så jag lät den vara kvar. En enda kantarell hade jag hittat... var är alla dess gula fält som alla andra pratar om? Det enda jag märkte i skogen var en frän lukt som av ko och häst blandat, är det så älgar luktar? I sånt fall kan den inte varit långt borta så för säkerhets skull hostade jag, pratade högt med Turre och såg till att trampa på alla kvistar jag kunde hitta, särskilt om jag stått stilla och tyst och plockat svamp en stund.
Turre sniffade i luften några gånger men han bryr sig ju inte om vilt så det är svårt att avgöra hur nära de var.

Under kvällen smälte jag svampen, smsade med kusinen och så virkade jag klart ponchon jag hållt på med ett tag. Jag frös svampen och fixade med foton till alla som begärt att få se vad jag har att erbjuda efter Vetlanda-utställningen. Det känns bra att avsluta saker.
Så det blev en både stressig och lugn dag på nåt sätt och jag blir alltid lugnare av att ha färre saker hängande över mig.


Inga kommentarer: