måndag 5 september 2011

Grekisk nunna i Visby

På fredagen när jag åkte till jobbet lämnade jag S hemma. Hennes plan för dagen var att städa huset... Såna gäster skulle man ha fler av. Hon, liksom jag gillar inte att komma hem till ett stökigt hus och eftersom jag hade fullt upp alla timmar av dygnet och vi mer eller mindre bestämt oss för att åka till Gotland så stannade hon hemma och såg till att det blev städat. Från jobbet kollade jag sedan efter resor på fikat. Färjan som varit full kvällen innan hade nu plats för både oss och bilen så efter att ha pratat med S så bokade jag resan över och efter att ha pratat med hotellet så bokade jag även rum på Hotel1 innanfär ringmuren. Tjejen jag pratade med lät jättetrevlig och sa att Turre inte var något problem, han var välkommen dit. För att hinna packa och så gick jag en timme tidigare från jobbet och for runt som en furie och packade och duschade. Sen packade vi ihop oss och alla saker i bilen och åkte ned till Infra och min naprapat. Min nacke hade börjat krångla bara ett par dagar efter att han fixat den förra gången och vi har ingen aning om varför. Men han var förvånad över hur den såg ut och fick rätta till den ganska ordentligt.
Så snart det var klart åkte vi raka vägen mot Nynäshamn och med alla byggen och grejer på vägen dit så var det knappt att vi hann dit trots att vdet enligt navigatorn skulle ta runt 1 timme och vi hade drygt 2½ på oss... När vi kom ut ur alla köer vid Skarpnäcksavfarten var vi tvungna att stanna på Statoil för att låna toaletten, kaffet gjorde sig påmint och det var knappt att jag tog mig ur bilen ens. Väl framme i Nynäshamn var det redan dags att köra ombord på båten men jag tog ut Turre och gick några meter med honom. Ibland är det praktiskt med en hund som pinkar på kommando... Sen fick Turre ligga i bilen under överfarten, det är bekvämast för både honom och mig och han är nöjd i bilen. De visade How do you know på TV-apparaterna på överfarten men jag hade ju inga lurar så jag kollade på den och läste texten, jag har dessutom sett den förut. S hade ju inte samma tur och läste istället, det är ju svårt att hänga med i en film utan ljud om man inte kan språket texten är på. Efter en stund somnade vi båda två och jag sov nog nån halvtimme i alla fall.
När vi väntade på att få köra av färjan pratade jag återigen med tjejen på hotellet och hon var precis lika trevlig den här gången och gav oss en adress också och lite tips om tillfällig parkering.
Strax senare var vi vid hotellet, parkerade utanför och tog vårt bagage och checkade in. Jag fick rum nummer 11 och det var jättefint! Fantastisk utsikt över en hörna av Almedalen och en bit av muren och en alldeles egen liten balkong. Rummet var verkligen lyxigt och välrenoverat utan en massa kladd, det var en riktigt fin finish på det. Det var också rent och snyggt. Jag ringde mamma för att berätta var vi var, ingen hade ju någon aning om vart vi åkt, det är ju bra att nån vet. Jag fick ett sms av L som bor på Gotland, jag hade smsat henne tidigare på dagen och undrat om vi kanske kunde ses under helgen. Hon som alltid är hemma tyckte att jag hade världens sämsta timing, hon var nämligen i Prag...
Vi parkerade bilen och tittade på det sista av solnedgången, tog en promenad med Turre och tog oss en titt på staden innanför ringmuren. Vi gick förbi en ruin där de hade en fin fest, alla var uppklädda och det var ett gyllene ljus över de findukade borden. Utanför Katedralen satt en kille i hatt och S trodde inte att det var en riktigt kille, men det var det ju. Fast nog såg han lite kuslig ut.
g gillade tanken på att de hade musik snarare än musiken i sig, men vi var båda nöjda. Turre fick utan omsvep komma med in på uteserveringen och livet kändes mycket enklare då. Han var lite förvirrade och verkade inte förstå varför vi var där, men han var inte missnöjd. Vi åt grekiskt och rätt så gott men sen började vi frysa alla tre så vi tog oss tillbaka till hotellet igen. Jag fick två aluminiumlådor av kyparen så att jag hade nåt att ge Turre mat och vatten i på rummet.
Sen gick vi upp på varsitt rum och tog det lugnt. Jag frös som sjutton vid det här laget och låg nedbäddad under mitt mjuka, tjocka täcke medan jag läste nån bok med kloka citat som jag hittat på rummet. Jag var nog rätt trött däremot för jag hade svårt att få ihop meningarna.






Inga kommentarer: