måndag 26 september 2011

Jobba, jobba och så lite kul

Jag tog sovmorgon på lördagen och gick väl inte upp förrän vid 11 kanske. Jag åt en god frukost med hembakat, rostat bröd med ruccola och torkad, tysk skinka.
Sen var det dags att ta tag i en massa saker som behövde göras. Jag älskar när jag plötsligt har tid att ta tag i såna saker och ännu bättre känns det när energin faktiskt finns där samtidigt som man har tid.
Jag började med att röja tomten lite, jag tog bort utblommade, torkade blomlådor och krukor och tömde dem på komposten. Sen tog jag ut gräsklipparen det tog ett tag eftersom det är så mycket grejer i förrådet att man måste ta ut en massa för att få fram det som ska ut.

Bilden in i förrådet, tro det eller ej, är faktiskt EFTER höststädningen . Det är inte så lätt att nå det som behövs till vintern och nu har jag i alla fall fixat så att utemöblerna inte ska behövs stuvas in där. I( flera år har jag nu tänkt bygga nytt, större förråd men det är ganska dyrt och sommaren är alldeles för kort för att det ska hinnas med.
Jag klippte i alla fall gräset och jag tror att det blir sista gången inför vintern, det beror ju på hur mild hösten blir. För jag vet inte vilken tur i ordningen så sopade jag verandan igen och det blir så stor skillnad. Men det trista är ju att det blir likadant igen efter minsta vindpust. Jag börjar seriöst fundera på om jag ska ta ned den där jäkla tallen/tallarna så att jag slipper alla kottar och barr och så får jag ju en massa ved på köpet.
Nåja, verandan såg i alla fall ut som ett dansgolv när jag var klar och jag krokade av hängmattan och lade in den i förrådet också. Den har faktiskt inte blivit använd alls under sommaren och jag som alltid velat ha en hängmatta.... Jag sopade stengången framför huset också och bar iväg några små stammar som låg precis på gränsen mellan min och grannens tomt och jag misstänkte att de låg där till mig. Jag ställde undan den lilla cafégruppen jag haft på framsidan och ställde de grejerna och pallkragar och sånt som blivit över, på pallen bakom vedskjulet.

Mina squashplantor tog god tid på sig, men nu är de stora och fina och har några små squash som växer där. Rådjuren har återigen lyckats få tag i blasten på rödbetorna så nu fick jag gå och putta tillbaka dem ner i jorden igen.






När jag kom in röjde jag lite inne också och diskade.
Senare på kvällen gjorde jag mig iordning och hämtade kusinen som tillfälligt bor hos sin mamma, min faster. På vägen pratade jag i telefon med Ju och hon var hos Pi och de hade bestämt att vi alla fyra + syrran skulle ha tjejmiddag snart och det låter ju toppen med tanke på att det var 5 år sedan sist...
Jag och S åkte sen in till Tudor och tog en drink där innan de stängde och sen gav vi oss vidare till Dubliner där vi mest tittade på folk och sen hamnade vid ett bord ute och snackade en massa djupsnack. Tänk att vi hade så lätt att snacka trots att vi aldrig ses.

Vid strax före 2 bestämde vi oss för att avsluta kvällen och vi begav oss hemåt. Jag var hemma vid 3 ungefär eftersom vi satt kvar i bilen och snackade en stund också. men jag kom nog inte i säng förrän vid 4.30 eller nåt sånt, för jag fastnade i boken jag läser just nu.

Inga kommentarer: