onsdag 1 juni 2011

Kaffe och studentskivor

På onsdagsmorgonen åkte jag till kondiset för att köpa en frukostmacka och tittade på deras meny för drycker, vad sägs om Chocklad? Dessutom vet jag av erfarenhet att de inte riktigt kan skilja på olika typer av kaffe. Förr sålde de latte som café au lait och påstod att det var samma sak. Jag vet att det inte är det, vet ni vad det är för skillnad? Latte är 1/3 espresso och 2/3 varm mjölk, café au lait är ½ franskrostat bryggkaffe och ½ varm mjölk. Det är faktiskt stor skillnad, främst i smak.
På onsdagen jobbade vi bara fram till 12, det var dags för långhelg! Jag skulle på studentskiva hos J, "brorsans" dotter, hon är nu frisör. Men eftersom det var långhelg insåg jag att det var dumt att försöka ta sig till söder om stan under tidig eftermiddag när alla tycktes sluta jobba vid lunchtid. Alltså åkte jag hem en stund och fastnade is soffan i några timmar. Vid 17 åkte jag ned till guldhandeln i Väsby Centrum för att handla något fint till J. Jag tycker att sånt är jättesvårt, dessutom känner jag ju inte J så väl som jag känner hennes syster, jag behöver umgås mer med henne. Jag bestämde mig slutligen för ett designat smycke i silver, jag minns inte vad designern hette men det såg lite lyxigt ut. Det blev en armbandslänk med ett J fastsatt på det.
Sedan åkte jag mot stan och det var fortfarande köer men inte alls så illa som det varit några timmar tidigare enligt radion och det tog inte så ruskigt lång tid att ta sig till Handen.
När jag dök upp strax efter 18 hade de nästan gett upp om att jag skulle komma men det var fortfarande väldigt mycket folk där och jag kan inte påstå att jag kände många.
Efter en stund började folk droppa av och jag fick en chans att prata lite mer med familjen och några av vännerna som var kvar. Ungdomarna bättrade på make-upen och gjorde sig redo att gå ut och vi äldre blev kvar en stund i soffan och mest jäste och tog det lugnt, sen åkte jag hemåt vid 23 ungefär. Det hade varit en trevlig kväll. Det är så himla synd att de bor så långt bort. De som bor söder om stan åker jag sällan och hälsar på, det är för besvärligt att komma förbi Stockholm helt enkelt. Kan vi få en förbifart eller?

Inga kommentarer: