tisdag 28 juni 2011

Kanske behövde jag C-vitaminen?

På tisdagen vaknade jag med huvudvärk och feber och sjukanmälde mig till jobbet. När jag väl tog mig ur sängen åt jag frukost, te och tunnbrödsrullar. Tunnbrödet och den vita caprinen (Jämtsk Getost) hade mamma och pappa tagit med sig ned till mig. Jag undrar varför det ska vara "omöjligt" att köpa kryddat tunnbröd i Stockholm och det är synd att osten ska vara så löjligt mycket dyrare här än i Jämtland. Tyvärr hade tunnbrödet hunnit bli ganska torrt men det var gott ändå.
Sen tog jag det lugnt men diskade i alla fall upp och vek den rena tvätten. Emellanåt hostade jag tills jag blev helt yr och det värkte i hela kroppen. Av någon anledning hittar man alltid saker som behöver göras i och runt huset just när man inte har kraften att göra det, men plötsligt finns viljan och man blir besviken på att det inte fungerar. Resten av dagen och kvällen tittade jag på de sista avsnitten av Numb3ers säsong 3 och sen såg jag Independence Day, jag tycker att den är jättekul! Jag fick i alla fall energi att göra ordentlig middag och jag gjorde citronpasta med citronlaxsås. Jag värmde helt enkeklt lite grädde och lite creme fraishe jag hade i kylskåpet och som jag behövde använda och sen klippte jag ned gräslök och slängde i halverade cocktailtomater och så kryddade jag med lite fiskbuljong, citronsalt, limejuice och citronjuice. Slutligen hade jag i kallrökt lax i små bitar och efter att jag tagit pannan av plattan rörde jag ned lite hemodlad ruccola. När pastan var klar rörde jag ned den i såsen så jag hade allt i ett. Det blev faktiskt väldigt gott och det var mycket citronsmak på allt. Det blev en hel del över så jag fick några matlådor att frysa in.


Inga kommentarer: