söndag 26 juni 2011

Hur man skalar ett ägg på 10 sekunder

På "söndagsmorgonen" vaknade jag vid 10.30 eller nåt sånt och bestämde raskt att börja dagen med att handla lite bröd och pålägg och sånt inför veckan.
Jag hade en sån där 10% rabatt-check på Ica Format och åkte dit. Jag kikade på potatisen de hade till salu, vad gillar ni kvalitén? De med de längsta spröten är bakpotatis och de flög upp ett moln av blomflugor när jag öppnade lådan. Jag inser att man inte kan få precis allt trots att det inte är säsong, men då kan de väl helt enkelt låta bli att sälja det istället för att sälja halvruttet?

När jag kom hem åt jag frukost och tittade på Num3ers, sen gjorde jag inte så mycket resten av dagen. jag gjorde en räkmacka till lunch och den såg väldigt god ut men var sådär, räkmacka är typiskt sånt som man ska köpa, inte göra... Jag skulle kolla hållbarheten på ägg och googlade lite och hittade en film på youtube, hur man skalar ett ägg på 10 sekunder... He he, den måste ni se, jag testade, det krävs nog lite teknik, men inte tog det särskilt mycket mer än 10 sekunder för mig inte!
http://www.youtube.com/watch?v=Dut1b--AgLM

Förkylningen jag hade på känn slog till ordentligt redan på lördagskvällen men nu på söndagen var den nästan olidlig. En hel toarulle gick åt till att snyta och det värkte i kroppen. Fast jag fick i alla fall lite gjort, jag tvättade 3 maskiner tvätt och målade naglarna...

1 kommentar:

Eva in Athens, Greece sa...

Hej och hå! Krya på dig, Nova!
Räkmackan ser god ut!

Har också hittat den där äggskalningsvideon, men tyckte inte att det funkade så bra. De grekiska äggen glider inte ur så lätt. Ju färskare äggen är desto svårare att skala. Kan det vara så att de grekiska äggen är färskare?!