onsdag 22 juni 2011

Har du hört den förut?

På jobbet var stämningen spänd och förväntansfull på måndagen och vi hade ett litet planeringsmöte inför fallskärmshoppningen på tisdagen. När vi skulle åka, vilka som skulle åka i vilken bil, vem som skulle hoppa när och så vidare. Mitt i mötet kom kunden/kompisen T för att ha möte med mig och vi satt båda och lyssnade på mötet. Han är ju före detta fallskärmsjägare och hade lite tips och lugnande ord åt oss.

Jag försökte släppa tanken på morgondagen och jag är ju bra på sånt så resten av dagen ägnades åt jobb och sedan att få ihop ett fullt lag till kvällen quiz eftersom E fått förhinder. Vi var visserligen 5 personer utan henne eftersom jag frågat systerdottern men det är alltid bra och kul att vara fullt lag. Slutligen fick jag tag i B som sa att L kanske ville med men att han själv skulle göra annat. L bestämde sig för att hänga på och vi hade en trevlig kväll allihopa och slutligen dök B också upp när vi i stort sett var klara med quizzet eftersom han ville ha skjuts hem.

Ungefär då kom jag och tänka på dikten/rimmet om de 10 små tomtenissarna och ingen av de andra hade någonsin ens hört om den. Jag ser till att läsa den varje jul och varje gång skrattar jag så att jag gråter... E googlade fram den och sen fick jag läsa högt för de andra, till slut skrattade jag så mycket att de andra inte ens hörde vad jag läste. Tårarna rann nedför kinderna och B räckte mig en servett eftersom mascaran var nere vid munnen på mig.

Jag vet att det är lite "off season" men jag vill ju inte att någon missar denna fantastiska dikt, det kanske är fler som gjort det menar jag, om alla i laget hade gjort det?

Vi vann förresten quizzet och alla kände nog faktiskt att de varit till nytta den här gången vilket alltid är extra kul.


När jag kom hem till den lilla vägen som leder in till vårt område såg jag något vitt ligga på vägen och fick enorm hjärtklappning och trodde att det var Judas... men till min lättnad såg jag att det var en vit plastpåse som låg på vägen...

När jag kom hem körde jag min rutin med edamamebönor innan jag gick och lade mig.



Tio små tomtenissar



Midvinternattens köld är svår.
Tio små nissar i djup snö går.
Rävsax dold under skynke vitt,
knipsar nisse av på mitt.
Livsandarna snabbt för honom tryter,
snart i eget blod han flyter.



Nio små nissar i midnattstimma,
traskar fram i månljusstrimma.
Ugglan hoar i sitt näste,
istapp faller tyst från fäste.
Nisse spetsas utav tappen,
tomten ligger död på trappen.



Utanför dörren står gröten och ångar,
åtta nissars intresse den fångar,
med stigande hunger, fatet de nalkar
men stackars tomte på kanten halkar,
han slinter, han kämpar,
han svettar sig blöt
men sjunker likväl i kvicksandslik gröt.



Många springor stugan har,
där sju tomtar in sig tar.
Katten som bak dörren ruva,
slukar nisse med hull och huva.
Rester av tomtehand,
slickar misse av från tand.



Sex små tomtar mot julbord ila,
snabbt de uppför bordsben kila.
När den sista tomten
över kanten hasar,
han tappar taget och nedåt rasar.
Faller nedåt likt ett lod,
mattan röd av tomteblod.



Fem små tomtar med stor iver,
rusar runt ty hungern river,
Nisse snubblar på sitt skägg,
faller rakt på knivens egg,
Lille nissen, stackars saten,
rinner ut i sillsallaten.



Fyra tomtar har festat på sill,
och nu törsten sin släcka vill.
Mot glöggen de springer i samlad tropp,
och tar för sig av drycken i varsin kopp.
Nisse faller i glögghett hav,
likt skållad mandel,
hans skinn faller av.



Tre små tomtar sig i granen svingar,
mellan ljus och änglavingar,
Nisse sig för nära våga,
snart han står i ljusan låga.
Luktar likt en vidbränd stek,
ångrar då sin ystra lek.



Två små tomtar kring sig tittar,
och en smällkaramell hittar.
Nisse ner på den då hoppar,
men för detta den ej stoppar.
På golv, på tak, på gardin med frans,
finns nu nisses hjärnsubstans.



Husbonn han går upp i natten,
för att kasta lite vatten.
Under husbonns tunga toffla,
nisse blir till krämig våffla.
Snön lyser vit lite här och var,
inte en jäkla tomte finns kvar.

2 kommentarer:

Sweet Lily sa...

Vackert! Inspirerande!

Nova sa...

Vackert? :-)