tisdag 7 juni 2011

Stackars Japaner (på riktigt alltså)

Hmmm, detta var ju lite skumt kan jag tycka. Men egentligen är jag inte särskilt förvånad, sällan har jag träffat otrevligare människor än Parisare...


En del har sagt att det nog beror på att jag inte talar ett ord Franska, men jag har svårt att tro att de ser det på mig när jag går tyst i en Supermarket och ändå kör de på mig med kundvagnen.


Jag var ändå ganska beredd första gången jag åkte till Paris, fransmännen är ju ökända för sitt arroganta sätt. Hur har detta rykte gått förbi Japanerna? Har det inte nått asien?


Stackars Japaner, de som är så artiga och försiktiga, inte konstigt att de får en chock. Särskilt som Paris sägs vara en underbar stad. Vem spred det ryktet?


Nu ska jag snart utsättas för detta igen men har säkrat upp sällskap med britter istället. Vi delar ju i alla fall "förvåningen" över hur man kan behandla sina turister/gäster på ett så oerhört otrevligt sätt och ändå lyckas få sin stad känd som "Världens Romantiska Huvudstad...?" Vad är det som är så romantiskt kan man undra? Det faktum att man är hänvisad till sällskapet av den man åkte dit med eftersom alla de andra är arroganta idioter?



Stockholms-syndromet kanske upplevs än mer överraskande för många, men det handlar i alla fall om att älska folk man inte har en anledning att älska, det är svårare att förstå hur man kan hata någon man inte har anledning att hata...

Inga kommentarer: