fredag 17 juni 2011

Vardagsglamour och hönsiga tankar

På torsdagen gjorde vi så mycket vi hann på jobbet på förmiddagen men redan vid 11.30 började vi göra oss iordning för att åka in till stan för en vårlunch på Josefina som ligger på Djurgården precis bredvid Vasamuseet.
Jag tog med mig favoritkollegan A och en av våra pensionärer, den enda som hade tid att hänga med den här gången. Vi har totalt 4 pensionärer men de är så upptagna nu för tiden att de sällan kan hänga på när det blir så här kort varsel.
Det var gott om parkering vid Vasamuseet vilket gjorde mig lite förvånad så här mitt i turistsäsongen. Men jag backade in bilen mot ett grönområde som var ganska lugnt och öppnade bakluckan på bilen på glänt med låspinnen emellan, det var ganska molnigt men jag törs inte lämna Turre i bilen utan tillsyn om det plötsligt blir sol och varmt. Visserligen finns alltid en risk för att folk trakasserar en hund som har en öppen baklucka också, men risken känns mindre.
Att betala parkering tog tid, en av automaterna försökte de just laga och den andra tog runt 5 minuter på sig för varje betalning. Som tur var så var vi tidiga och var några av de första som dök upp vid bordet. Sen hade vi riktigt trevligt även om de flesta var väldigt hungriga och undrade vart maten tagit vägen. Alla tycktes nöjda med lunchen som var en tre-rätters. Själv var jag väl dessvärre den edna som fick en så gott som genomstekt köttbit och det är jag kinkig med, då kan jag i princip nästan vara utan istället, jag tycker inte att det smakar bra. Restaurangen var trevlig och har ett fint läge men den känns väldigt pretentiös och det kändes som om de som var där på lunch och sippade drinkar tyckte att de var något mer än andra. Samtidigt så var det lite lagom tacky sådär, med plastpalmer, nylonrosor och plastglas...

Även de som jobbade där var av skiftande kvalité, en del var väldigt trevliga, sådär från hjärtat, andra var lismande och ännu en var helt ocharmig och gick inte ens att få ett leende av.

Förrätten var i alla fall både fräsch och god.
Efter ett par timmar åkte ungefär hälften hem och resten gick ned till en av serveringarna vid Djurgårdsbron och själv lämnade jag Turre till pappa och följde sedan efter till bryggan de andra satt på. Vi hade hela änden av bryggan för oss själva och hade det riktigt bra. Vädret skiftade men det var i alla fall inte regn, men vi var tvungna att ta av och på koftor och tröjor för temperaturen skiftade så pass mycket. Sen satt vi där och hade både djupa och ytliga prat och hade det riktigt bra. Fast bredvid oss lade en båt till och de såg faktiskt ut att ha det ännu bättre... De hade nog hyrt hela båten och satt och drack bubbel och åt gott i aktern, uppassade av en servitris och hade uppenbarligen en egen kock nere i kabyssen. Kapten satt och väntade uppe i sitt säte och såg rätt uttråkad ut faktiskt.
Sen vid 20 ungefär var jag trött och tänkte att trafiken nog lättat upp så pass att det skulle vara enkelt att ta sig hem slutligen. Först åkte jag "förbi" Restaurang Gondolen och köpte ett presentkort till brudparet på lördag, så som jag, syrran och Å kommit överrens om att jag skulle göra. Det var enkelt gjort förutom att det var en rätt lång kö till hissen upp. Men väl där blir man ju alltid väl behandlad och mottagen och strax senare promenerade jag tillbaka till bilen som jag ställt en bit runt hörnet och sen åkte jag hem. När jag tagit mig hem och hämtat Turre var klockan ungefär 21 och jag stannade till på Ica och köpte edamame, det var slut i frysen.



Det var lite kyligt på kvällen och jag hade lite värk i benen, det blir så när jag blir kall. Sen gjorde jag lite efterforskningar på höns eftersom jag vill skaffa mig några stycken att ha hemma, de ska tydligen vara både trevliga, sociala och lättskötta husdjur. Verkar trevligt faktiskt. Nu är problemet att designa och bygga ett funktionellt och helst flyttbart hönshus som dessutom ska vara isolerat och ha en ganska stor utegård eftersom jag inte är hemma och kan ha dem ute så mycket på tomten. Rävsäker måste den förstås vara också, vill ju inte att de blir rävmat i onödan. Jag vet heller inte hur snäll Judas kan tänkas vara mot höns. Jag har i alla fall beställt en bok som kommer vilken dag som helst, "Börja med höns". Låter rätt för mig tycker jag.


Sen åt jag lite rester och tittade på min nya TV-serie, The Unit. Den var helt okey men det känns inte riktigt som om man fastnar tycker jag.

Inga kommentarer: