måndag 6 december 2010

De' e' freda' ida'

Efter jobbet på fredagen skyndade jag mig hem, jag skulle ju få kollegorna på besök för adventsfika på eftermiddagen. Syrran hade ingen bil så jag körde hem henne och hennes hund Sudden. Oj vad han "led" där han satt inträngd vid syrrans fötter de 3 minuterna det tar hem till dem från jobbet.
Jag hade ju städat undan lite kvällen innan men jag behövde dammsuga också. Jag tog tag i dammsugningen direkt när jag kom hem, det enda jag gjorde innan var att tända i kaminen, det var inte mer än runt 10 grader i huset, men nu var det i alla fall mildare ute, bara runt -3 grader ungefär.

När jag dammsög insåg jag att brandsläckaren började bli luden, så jag bar in den i duschen och sköljde av den. Sen åt jag ett litet mellanmål och satte igång att sätta degen till brödet jag lovat att bjuda på. Precis då jag börjat göra degen såg jag att två av mina kollegor var på ingång. Vi hade sagt klockan 16 ungefär, men eftersom jag har kollegor som bor långt bort och inte har så många ställen att ta vägen tills dess så hade jag sagt att de kunde komma när de ville. Jag har inget emot om folk kommer tidigare om de inte stressar mig med att tro att allt ska vara färdigt 1½ timme innan eller att man ska serva dem. Mina kollegor är inte så, så istället fick jag hjälp av F att tända alla ljus i huset och sen gick han ut och ställde upp facklorna och tände dem också. Dessutom hade han skottat medan han var ute. S höll koll på katten och hunden som slogs om att sitta i knät på henne.
Sällskapet gjorde att jobbet gick fort och lätt och jag satte fram snacks och grejer på bordet och tog fram 3 sorters glögg, mandel och russin.

Sen började det dyka upp mer folk och det dracks glögg (mest saftglögg) och åts saffransskorpor och sen när brödet var klart högg de in på bröd, skinka och senap. De är tacksamma att bjuda på mat, det gick åt mycket mer av skinka, bröd och skorpor än av snackset jag ställt fram, det mesta av det fick jag kasta senare. Trevligt att ens hemgjorda saker är mer populära än det köpta! Det såg rätt kul ut med alla bilar utslängda överallt nere på vägen och det såg liksom hemtrevligt, som om det var folk som hade kul och så var det ju också.
Vi blev nog åtminstone 15 personer till sist om man räknar J och A's bebis som är en av de charmigaste ungar i den åldern som jag någonsin träffat. Till slut var vi så många att Turre som är rätt lättstressad när det är mycket folk gick omkring och småmorrade lite då och då. Så för säkerhets skull satte jag honom i gästrummet med dörren öppen med med grinden för och då kände jag mig lugnare och troligtvis gjorde han det också. Dessutom kunde bebisen F kräla runt lite mer fritt på golvet. Då när jag tycker att jag tryggat mina gäster från opålitliga husdjur, då får Judas spunk. Sätter sig i C's knä i soffan och bara hugger honom i handen utan någon förvarning... Judas som aldrig gör någon illa alls! Någon gick efter papper tills C's blödande hand och han sa att det inte var så illa. Någon funderade på om det var för att han satt sig på Judas plats? Han hade ju legat och sovit där strax innan.... Ja, det får vi nog aldrig svar på, djur är helt enkelt konstiga.
När leden tunnades ut lite och folk ville hem och göra kväll så satt vi oss vid matbordet vi som var kvar och då var det lite lättare att prata ordentligt och vi hade väldigt trevligt. Slutligen var det bara jag, syrran och favoritkollegan A kvar och vi satt och snackade nån timme till när de andra gått.
Sen när de gett upp och åkt hem bytte jag till pyjamas och tittade lite på House innan jag tidigare än någonsin gick och lade mig vid strax efter 23 på en fredag...

2 kommentarer:

Eva in Athens, Greece sa...

Lät verkligen som en trevlig kväll!

Kanske Judas blev stressad av så mycket folk?

Nova sa...

Kanske, men han brukar gilla att det är mycket folk, det är det han och Turre är mest olika på.