lördag 10 juli 2010

Sorg och glädje i Grekland

Efter vår ankomstfika åkte vi till P's kusins grav, han dog väldigt tragisk i en motorcykelolycka för nästan exakt ett år sedan. Han var bara 26 år gammal och trots att jag aldrig träffat honom så blir jag förstås jätteledsen över det helt onödiga att någon dör så ung. L och P tände ljus och jag försökte mest smälta in i skuggorna för att inte vara i vägen och ta plats.
Kyrkogården var ganska enkel och oansenlig, men gravarna var jättevackra och gjorda i marmor med stenar och pyntningar. Sedan satt vi på L pch P's släktingars bensinmack och bara snackade lite skit och rökte som borstbindare. Känns väldigt underligt att sitta och röka på en mack, men tydligen har de även sina grillfester där...

Efter att ha ätit lite middag åkte vi till grannbyn Drama för att se småkusinerna dansa i en uppvisning på sin dansskola. L sa redan när vi satte oss att det här blir nog väldigt tungt att hålla sig vaken i, för surret från alla röster var väldigt sövande och vi var ju enormt trötta.
När föreställningen väl började var det lättare att hålla sig vaken, men efter ett tag blev vi trötta igen i den mörka lokalen. När vi väl kom ut därifrån regnade det och folk sprang som om det var syra som kom ned från himlen. Jag och P var visserligen också lite oroliga, men mest för att vi var sminkade för att gå ut med en av P's kusiner senare.

Vi åkte med kusinen och en av hennes kompisar till någons lägenhet för att de skulle göra i ordning sig. De gjorde också en toast var åt oss eftersom vi var så hungriga. Sen åkte vi in till Drama vid midnatt eller så och det var proppfullt på alla barer och serveringar trots att det var mitt i veckan. Först var det nästan olidligt varmt och sen frös vi trots att vi hade collagetröjor på oss. Jag var trött så att ögonen gick i kors och somnade ovaggad när vi kom hem.



Inga kommentarer: