torsdag 29 juli 2010

Förvirrat?

Kanske borde jag ha klippt gräsmattan igår, jag visste ju egentligen att det skulle regna idag. Men jag kände helt enkelt inte för det och det blev inte av. Jag känner mig stressad för den kommande 1½ veckan. Imorgon bitti åker jag och hunden ned till Bollerup i Skåne för att titta på hästar och träffa goda vänner., det är nämligen dags för SM för fjordhästar.
Jag var lite osäker på om jag orkade och ville åka ned ensam när syrran bestämde sig för att inte åka. Hon har fortfarande inte riktigt smält SM 1991 som var i Bollerup. Hon var den enda av oss som hade körkort och hon fick köra de 70 milen ned inklusive två bensinstopp. Vi hade extradunk med oss, men det tog i alla fall 14 timmar ned. Hon har aldrig riktigt hämtat sig från det och åker inte gärna långa sträckor med bil. Dessutom hällregnade det hela helgen tills vi gick ankeldjupt i ren lervälling. Hela resan är dock förevigad med videokamera av våra sambos. Det är en riktigt bra road-trip film och har till och med en del musik i sig eftersom vi hade lånat en CD-spelare av en kompis. Midnight Oil förknippas fortfarande väldigt starkt med svenska sommarvägar, bensinstopp och vårt första SM. Jag borde se till att få den där videon lagd på DVD för framtiden.

Nåja, jag har i alla fall bestämt mig för att åka ned nu. Visst är det trevligt med hästarna, men det som är roligast där är att försöka ta riktigt bra foton. Annars är det folket som lockar. Det är underbara människor som hänger på de här tävlingarna, både de som tävlar, deras familjer och de fjordhästälskare som bara är där för att titta, det är ett starkt och kul gäng som bryr sig om varandra. Anledningen att jag åker så långt är för att träffa dem och för att de lite milt har tjatat på mig och varit allmänt gulliga och fått mig att känna mig efterfrågad och önskad. Jag har blivit erbjuden att campa på ett golv, låna en extrasäng och fått en massa tips och råd hur jag ska planera nätterna för mig och hunden. Av någon anledning har de nämligen hundförbud i elevrummen. Jag tycker att det är underligt jag, hundförbud på ett elevhem på en lantbruksskola...? Har de många allergiker där?
Exakt hur det blir med boende vet jag inte, men det känns som om det löser sig på ett eller annat sätt, man är ju bland goda vänner.
Jag tänkte ta med mig kameran såklart, men även datorn och skrivaren. Kanske kan jag finansiera resan genom att sälja lite foton, det gjorde jag i höstas på riksutställningen.

Det blir mycket att packa ikväll och jag har tänkt ta med mig en hel del mat och snacks så att jag slipper handla en massa dyra onyttigheter på vägen ned. Så när jag kommer hem ska det göras cous cous sallad, grekisk sallad, kokas edamame och sköljas frukt och göras några mackor.

Men nu är det jobb som gäller, jag ska ringa och boka en massa möten till nästa fredag. Två av mina engelska kompisar från kommittén kommer över för att reka vilket hotell vi ska använda nästa vår. Så nu måste jag få ihop möten med 5 hotell och Vasamuseet, alla på samma dag. Kan bli stressigt men det finns inga alternativ. Det är bestämt att de ska bo hos mig istället för på hotell för vi är ju kompisar allihopa och det är roligare att vara samlade på en plats. Men det innebär också att jag måste bädda rent i både gästrummet och mitt rum och sen förbereda bäddning i soffan för mig själv, allt på samma dag och sen förbereda middag tills de kommer på torsdagen, men mitt i allt det ska jag hämta dem på Arlanda också. Dessutom är det jobbvecka och jag borde nog städa lite också och som sagt klippa gräsmattan....

Inga kommentarer: