söndag 18 juli 2010

Sista kvällen i Grekland


Sista dagen körde L mig till stranden för att möta upp P och hennes sambo, han hade med sig en kusin, den här gången svensktalande. L var tvungen att åka direkt eftersom K hade fått en skalbagge i ögat när han körde motorcykel dagen innan och fortfarande inte såg något. Han hade redan vari hos läkaren dagen innan och de hade tagit ut skalbaggens ben ur ögat på K Nu hittade de en ordentlig rispa i hornhinnan och han fick en lins som skulle skydda rispan så att den kunde läka. Linsen gjorde att han kände sig mycket bättre och kunde se lite grann.

På kvällen verkade det svårt att få med alla fyra ut för middag som jag hade önskat. P hade bestämt sig för att följa med mig hem för att vara säker på att slippa flyga ensam. Detta gjorde hennes farmor ledsen och besviken och de diskuterade länge, men tanken är att P ska åka tillbaka senare med sina syskon.

Två timmar försent satt vi alla i bilen och till och med P's farmor kom med som det var tänkt. Vi åkte till Lydia, grannbyn för att äta på tavernan där L känner folk.
Vi beställde in allt vi kände at vi var sugna på och åt med god aptit. Problemet var bara att jag och farmor inte kan äta så mycket så när K och S dök upp trodde jag att räddningen kom, men de tog bara en whiskey var och snackade lite skit, sa hejdå till mig, tjatade lite till om att när jag kommer nästa gång så ska jag kunna prata grekiska och sen åkte de vidare.
Det var mysigt att slutligen sitta alla fyra vid ett bord tillsammans och vi pratade om både kul saker och tunga saker och det kändes bra att sitta där bara vi fyra.
Jag betalade middagen som jag lovat eftersom jag inte fått betala något alls i stort sett på hela två veckorna. Det blev mycket billigare än vad jag trott, 50 Euro inklusive lite extra till ägaren. Men L hade fått kompispris som vanligt. Han känner nog nästan alla människor runt sin by.

L skjutsade mig och P till A och hennes syster och vi satt och pratade lite där men vi var alla trötta och vi kom hem vid halv två, saken är den att vi åkte från restaurangen vid ett. Det är så det går till i Grekland...

Precis när vi kommit innanför dörren och jag hade låst efter oss så knackade det på den. Utanför står L med världens största Lap Top i famnen och säger att han behöver hjälp. Vi går ut på balkongen och vad han behöver hjälp med är att koppla in det trådlösa nätverket. Jag sätter mig framför datorn och.... men va fan allt står ju på grekiska!
Det är svårt att leta i menyer och grejer om man inte vet vad som står i dem. Vi försökte trots allt i nån halvtimme och sen gav jag upp.

På bilden ser ni hur huset ser ut. Det ska målas och sen ska tomten fixas iordning. Men ni ser min favoritplats balkonen bakom räcket.

Inga kommentarer: