måndag 7 februari 2011

Rent hus

På torsdagen började jag dagen med att göra mig en frappé och ta mig ut till bilen för att köra till verkstaden i Märsta. Dessvärre lyckades jag genom flera snygga felgrepp få kaffeskum både på kassen jag hade med mig och senare på jacka och händer. Jag tog ut Turre ur bilen och gick in på macken för att lämna nycklarna. De är allt annat än snabba killarna på den där verkstaden. Jag stod där inne i minst 20 minuter medan han kollade upp del efter del i datorn för att se om de hade grejor hemma för en service. Saken var ju den att det inte spelade någon större roll, lämna bilen var jag ju tvungen till ändå eftersom den lät illa. lämna. Min tanke var ju att de kunde ge mig besked senare. De visade sig i alla fall sakna en del saker för service av min bil, men ksulle i alla fall felsöka. Kanske kunde jag få tillbaka den på eftermiddagen i tid till besiktningen. Medan jag och Turre stod där inne sprang det en massa människor fram och tillbaka, både personal och kunder och de gick väldigt nära Turre som jag hade ordentlig koll på medan jag försökte att inte visa honom det. Han fixade detta galant och tittade bara på de som passerade och rörde sig inte ens. Brorsan kom och hämtade oss och så åkte vi till jobbet. På eftermiddagen ringde de från verkstaden och sa att bromsarna var helt slut, de behövde byta både bromsbackar och skivor. Konstigt att det varken känts eller hörts något från bromsarna tidigare... Delarna hade de inte hemma, de skulle komma på fredagen. Därför kom jag överrens med mamma om att skjutsa henne hem med hennes bil och sen låna den. De skulle ändå åka till Jämtland och ta Turre med sig. Min vana trogen tog jag chansen att ha städat hus i några dagar när jag var hundfri. Alltså satte jag igång med städningen direkt när jag kommit hem efter jobbet. Jag dammsög, skurade golven, bytte lakan, städade undan alla leksaker som ligger överallt i huset och märgbenet han inte bryr sig om längre, men vägrar låta mig kasta. Jag tömde också sopor i både köket och badrummet och tvättade två maskiner tvätt. Sen tittade jag på hela 3 filmer eftersom jag hade tid med det och kunde göra det med gott samvete. Äntligen kom jag på var P.S. I Love You fanns, den var ju i hyllan i gästrummet, jag tycker att den är så söt, sorglig, vacker. Dessutom är ju Skotten Gerard Butler så himla fin! Jag tycker att Hillary Swank gör en bra roll, men vacker kan jag bara inte tycka att hon är... Jag såg också Broarna i Madison County och jag tycker att den är så vacker och jag ser den om och om igen fast det faktiskt gör rent fysiskt ont i mig när de skiljs åt. Meryl Streep är ju min absoluta favoritskådespelerska men Clint Eastwood är inte så tokig i den filmen heller. Men det geniala med filmen är ju att de inte är några ungdomar. De är lite äldre, de är alldagliga, de är enkla människor, sånt vill vi se mer av. Det är så underbart när man inte längre tycker att de är alldagliga utan så fantastiskt vackra! Jag vill se mer av annan kärlek än den unga, vackra, Hollywoodsynen på den.
Jag såg också The Accidental Husband och den är bara trevlig att se, den är larvig men söt. Där har vi ännu två fina män, Colin Firth och Jeffrey Dean Morgan, som för övrigt även är me i P.S. I Love You.
När jag slutligen somnade för natten drömde jag att mamma och pappa kom hem med Turre av någon anledning och min tanke var, attans, nu kan jag inte göra en massa saker som det var tänkt den här helgen... Jag hade nog behov av att vara "barnfri" en stund.






Inga kommentarer: