fredag 11 februari 2011

Äntligen lite rensning i röran

På torsdagen vaknade jag med migrän, kanske var det på grund av vädret för det var tunga moln som spydde en massa snö över oss hela dagen, kvällen och natten. Vid lunchtid ungefär lyckades jag ta mig till jobbet och senare på eftermiddagen hade jag ett möte med två män som ska tala på vår stora konferens i april. De var trevliga och det kommer nog att bli ett lyckat inslag. Jag kom iväg från jobbet i rimlig tid och eftersom jag farit runt på grejer hela veckan har disk och saker bara hamnat på hög vid de tillfällen jag har varit hemma. Nu hade jag plötsligt en helt ledig eftermiddag och kväll så jag tog tag i en del saker. Det första jag gjorde efter jobbet vara att åka till Ica igen för att återigen göra ett försök att hämta paketet och kan ni tänka er, den här gången kom jag ihåg det, men nog var det nära igen... Jag köpte en del grönsaker och mjölk och en bit skinkstek och citrongräs. Jag tänkte försöka återskapa en thairätt jag blev bjuden på för en massa år sedan. Det blev inte alls som jag tänkt mig, men gott blev det i alla fall! Jag strimlade skinkan, skar citrongräset i bitar efter att ha tryckt sänder det lite med bredsidan av kniven och sen tog jag resterna av bambuskotten från tisdagen.
Jag stekte köttet och citrongräset i wokpannan och saltade och tog på lite vitpeppar, sen hällde jag på lite limejuice och sen i med bambuskotten. Det blev som sagt riktigt gott, men inte så som jag tänkt mig. Så nsäta gång kanske man ska ha i lite buljongpulver och sen lite redning och eventuellt lite ostronsås kanske?
Jag röjde undan alla grejer som låg överallt, packade upp påsar och träningsväskor och sånt och vek den rena tvätten och lade in den i skåp och lådor och diskade upp allt och städade i köket.
Sen tvättade jag 2 maskiner till och hängde upp.
Sen satt jag resten av kvällen och bara hade det bra i soffan mycket nöjd med att ha nya "Bones" säsongen (5) spelande i dvdspelaren.



Den här löpsedeln hittade jag utanför Ica. Min reaktion är ungefär: Ja, duhhh....
Klart som sjutton att det kan vara det, i många fall är det till och med självklart. Men smala människor har alltid gillat att skuldbelägga de som är överviktiga och säga att de bara skyller ifrån sig. Det blir att bära flera tunga bördor på samma gång för många av dessa människor. Trötthet, övervikt och dessutom skuld och otillräcklighet.




2 kommentarer:

Eva in Athens, Greece sa...

Håller med dig om det du skrev angående löpsedeln! Jag t.ex äter jättemycket och tyvärr mycket onyttigt oxå och ändå är jag inte tjock, så det är ju bara att inse att man är lyckligt lottad med en bra ämnesomsättning.
Kör i och för sig oftast en liten diet på vårkanten, det hjälper nog oxå lite.
Är nyfiken på vad det stod skrivet sedan? Vad kan man göra om man har fel på ämnesomsättningen?

Nova sa...

Jag vet ju av erfarenhet hur det är att ha fel på sköldkörteln och det är därifrån omnesomsättningen styrs. Med underfunktion blir man håglös, jättetrött, frusen och överviktig. Medicinering med Levaxin är vad som krävs och jag vet inte hur det är i Grekland, men i Sverige är läkarna både okunniga och ovilliga när det gäller tester och behandling och ser det som överviktigas "skylla ifrån sig" metod. I andra länder testas saliv och urin, i Sverige bara blod. De olika testerna ger svar vid olika diagnoser.