fredag 25 februari 2011

Hello Africa (again)

På torsdagen gick jag upp klockan 4 på morgonen och gjorde iordning mig och det sista av packningen. Av någon anledning sminkade jag mig lite lätt och det skulle jag som jag egentligen redan visste ångra senare. Det var -25 grader och jag och AC höll på att frysa ihjäl när vi gick ut för att åka till Bromma flygplats, jag hade en frappé och en kaviarmacka i näven som jag åt på vägen. När vi kom fram var klockan ungefär 5 och AC höll mig sällskap på nästan en hel cigg innan hon höll på att frysa ihjäl. Jag slängde in min dunjacka i hennes bil och hon rådde mig att gräva fram fleecejackan ur resväskan att ha om det blev kallt på planet. Knappt två timmar senare var det dags att kliva ombord på planet och vi gick i kylan allihopa ut till planet som stod en bra bit bort. Lycklig över att få lite värme gick jag upp för trappan in i planet... som visade sig hålla minusgrader. Det visade sig senare när vi skulle serveras frukost att deras kaffemaskin hade frysit sönder under natten, så nåt kaffe fick vi inte. Vi serverades en omelett med svamp och den var riktigt bra faktiskt och en stund senare blev det lite varmare i kabinen och jag somnade. Jag upptäckte förresten strax före landning att Enskede ligger i Nederländerna...
Det tog bara lite drygt 2 timmar till Bryssel och jag gick omkring och kikade lite i terminalen och gick sen ut och rökte, jag hade ju 5 timmar på mig att ta mig in genom säkerhetskontrollen igen. Sen tog jag en kaffe och chokladmuffin på Starbucks och förundrades över alla olika människor som passerade. Sen handlade jag cigaretter, Mentos, en tidning, en bok och en flaska Bacardi Razz till B och L och sen gick jag mot den del av terminalen där min gate skulle annonseras senare. Där var det lugnt och skönt och knappt en enda människa, så jag lade mig ned på några bänkar, stirrade upp i taket och somnade efter en stund. Jag vaknade nån halvtimme senare av att jag frös jättemycket och promenerade till toaletten och sminkade av mig med några servetter jag köpt i taxfreen tidigare. Medan jag väntade på flighten ringde kollegan F och undrade om jag skulle med på lunch, han hade tydligen missat att jag inte var på jobbet...
Slutligen var det dags att gå ombord på flyget som skulle ta oss till Banjul, Gambia. Jag hade blivit tilldelad en fönsterplats vid ett tvåsistssäte och höll tummarna att jag skulle sitta ensam. Men efter en stund insåg jag att planet skulle gå halvtomt så då ökades förhoppningarna och jag frågade kabinpersonalen om jag kunde ta en av de lediga fyrsitsarna i mitten av planet, de sa att jag skulle vänta tills de sista passagerarna kom ombord. Men då hoppade några andra dit och satte sig och jag blev lite sur, sen upptäckte jag att det fanns en fyrsits lite längre bak och frågade en annan ur personalen och hon sa att jag kunde sätta mig där och hålla tummarna. Den här gången var det jag som fick elaka blickar av de andra passagerarna. Efter en stund kom värdinnan förbi igen och sa att jag haft tur och kunde sitta kvar där och vi lyfta strax senare. Vi serverades middag, en kycklingfilé i vinsås med potatismos och det smakade faktiskt riktigt bra. Sen somnade jag gott utfläkt på fyra säten. Visst vaknade jag ibland med lite ont i ryggen eller sidan, men jag somnade strax om i en annan position, vilken lyxresa!
Rersan tog lite drygt 6 timmar och vi serverades glass och dryck en stund innan vi landade.
När jag landat ställde jag mig i kön med de andra men väntade nervöst på svar på mitt sms till B, man skulle nämligen ange en adress i Gambia och det hade jag ingen. Han ringde upp medan jag stod i kön och försökte hålla reda på alla mina grejer och sa att han skulle smsa adressen. Slutligen var det min tur och smset hade inte kommit fram så jag höll tummarna och lämnade in min ansökan om inträde i Gambia. Till min lycka tittade han bara lite snabbt på det och nickade till mig att allt var okey efter att han stämplat mitt pass. Jag hämtade upp min väska och de röntgade dem som de gör med alla väskor man tar in i landet och sen såg jag B stå och vänta på mig. Han hjälpte mig till bilen med väskan efter att vi kramat om varandra och sen åkte vi hemåt B och L. Klockan var ungefär 19.30 så det var mörkt ute så jag såg inte så mycket.
Hemma hos B och L såg det hemtamt ut, de lyckas alltid sätta en personlig prägel där de bor. L mötte oss vid bilen och vi hade lite kramkalas innan vi gick in. Hon hade fått malaria strax efter att hon kommit ned och hade varit dålig ett par dagar men kände sig nu på bättringsvägen, så vi gick ut och åt middag. Jag och L delade på en portion mat, tigerräkor, bläckfisk och grönsaker i en citronsås med ris till. Det var gott och jag undvek bläckfisken efter att ha smakat lite, jag gillar inte bläckfisk. Precis innan vi gick från restaurangen blev jag utbjuden av servitören men tackade nej. Jag lånade en bunt pengar av B eftersom det är det enklaste sättet att ordna pengar. Sedlarna är fruktansvärt illaluktande och en av sedlarna kändes nästan flytande, så fuktig och skitig var den. Vi spritar händerna så fort vi har hanterat pengar.
Efter att vi ätit klart gick vi vidare en liten bit till Senegambia Hotel där Coch D med döttrarna A och M bor. Där tog vi en drink med dem i hotelbaren medan vi tittade på underhållningen. Det känns kul att träffa folk man känner sådär på semestern, själv reser jag ju ofta ensam.
Sen var både jag och L helt slut, så vi åkte hemåt och gick och lade oss. Det hade varit en lång dag.





















1 kommentar:

Eva in Athens, Greece sa...

Hoppas du har det jättebra i Gambia!
Låter som en väldigt spännande resa!
Kul!