tisdag 18 juni 2013

Vi tog vara på tiden och solen



18/4 På torsdagen åkte de flesta hemåt men eftersom jag jobbat hela helgen så tog jag ledigt på fredagen och stannade över helgen i värmen. Mina killar var som tur var fortfarande kvar och jag hade förmånen att få umgås med dem hela dagen. Vi stack iväg in till stan med en taxi och sen strövade vi omkring och tittade lite i affärer och köpte lite presenter till D's son och lite sånt. Jag hittade en butik som hade en del klänningar så jag kunde ju inte låta bli att gå in och titta och killarna visade tålamod när jag provade klänningar och erbjöd smakråd också. De låg inte på latsidan heller förstås och M som är en folkmagnet och dessutom pratar lite spanska gjorde sig snart vän med tjejerna i butiken och det tog inte lång tid innan vi alla fem stod och viftade och pratade en blandning av Engelska, Svenska och Spanska för att förstå varandra och på det stora hela tycker jag nog att vi var framgångsrika och vi hade förstås väldigt kul under tiden!
M dummar sig och får mig att skratta
Sen kände vi att vi hade lite kaffesug, i alla fall jag och M, D dricker inte kaffe. Vi satte oss i solen på ett torg och tog en kaffe och delade på några toast och hade kul förstås. M är bra på att spexa och göra små monologer med rolig röst eller med speciella dialekter och jag kan inte sluta skratta, hans minspel är också obetalbart.
Efter att ha strosat runt en stund till så promenerade vi sakta tillbaka och stannade och tog en glass på en uteservering när vi var nästan framme.
Efter en dusch och lite egentid träffades vi i baren på kvällen för att gå ut på stan igen, den här gången för middag.
Jag hade varit i kontakt med min kompis PB och han hade sagt att han kanske skulle med, men jag hade inte fått tag i honom på ett tag. När vi gick mot stan så sprang vi på honom och han pratade i telefon så vi väntade en stund och sen beslöt han sig på att hänga på.
Han är lite asocial ibland och vill bara umgås med de han räknar som riktiga vänner och inte affärsbekanta och jag hör till gruppen vänner, men jag antar att han var rädd att M och D skulle höra till den andra gruppen. Han bestämde sig dock för att chansa som sagt var.
Slutligen hamnade vi på en italiensk restaurang i en äldre del av stan och servicen visade sig vara väldigt bra och maten var det första vi ätit i Alicante som var riktigt gott!
Vi hade jättekul och vi passade väldigt bra ihop alla fyra och PB var definitivt inte besviken på sällskapet och var väldigt glad att han hängt på, det kunde han inte sluta snacka om fram tills han åkte hem på lördagen faktiskt, hur trevliga killarna var.
Vi åt "vitlöksbröd" med ost på och jäklar vad gott! Vi hade nog lite saltbrist efter den varma veckan och det salta brödet satt fint. Jag åt carpaccio till förrätt och vad jag åt till varmrätt minns jag inte, men jag minns i alla fall att D åt upp det jag inte orkade äta upp! Tänk vad bra det är med vänner!
M såg förstås till att vi än en gång gjorde nya vänner, tjejerna som satt bakom oss visade sig vara en svensk tjej och en spansk tjej som bor i Stockholm.
Den spanska tjejen talade om för mig och PB vart vi skulle gå och äta på fredagen när vi klagade på att vi inte visste vilka ställen som var bra eller inte.
Efter maten gick vi och tog en drink på den irländska baren och var kvar tills de stängde vid midnatt eller nåt sånt, vi hade ju inget jobb på fredagen ändå.
Men när killarna frågade om jag kunde äta frukost med dem nästa morgon tidigt, innan de åkte så gick jag glatt med på det, sova kan jag göra senare...
D undrade vad jag tyckte om toalettskylten? Jag vet inte faktiskt... är den kränkande och i sånt fall, är den kränkande mot män eller kvinnor eller både och?



Inga kommentarer: