fredag 8 februari 2013

Ingen rast och ingen ro








2/2 På lördagen gick jag upp vid 11.40 efter en natt med god sömn trots att jag varit på en båt. Vi hade haft tur med vädret, det var så gott som helt spegelblankt och jag hade inte mått dåligt alls.
Jag tog en dusch, sminkade mig och gick för att titta efter killarna. Efter ett par varv på båten hade jag inte hittat dem och var dessutom helt förbluffad över att se att folk satt och drack öl i stora mängder redan (fortfarande?).
Jag gick till tax freen och handlade lite, jag hittade fina halsband, armband och ringar med stjärnor på och jag köpte lite olika specialnagellack och lite godis till mig själv, gudsonen, syrran och en kollega. Jag har tänkt köpa hem vitt vin till att ha till risotto så det köpte jag två flaskor av något i mellanprisklassen.
Jag var hungrig och hade lite ont i huvudet så jag gick för att hitta nåt att äta och för att få lite kaffe.
Jag var inte bakis alltså för jag hade tagit ett glas vin och en drink kvällen innan, men min nacke behöver lite tid och koffein för att komma igång på morgonen.
Jag gick till cafét jag inte vetat om att det fanns, jag fick tips om det i tax freen när jag frågade var jag kunde få tag i kaffe och macka.
De hade väldigt fräscha mackor, sallader och kakor och jag bestämde mig slutligen för en räksallad till frukost!
Jag var ju så sugen på räkmackan men insåg ju att jag bara skulle peta bort själva brödet så det var ju bättre att köpa sallad då.
Jag satt och njöt av salladen och utsikten, kaffet var inte gott men jag stjälpte i mig det i alla fall.
Himlen var klarblå, vattnet stilla och solen värmde faktiskt lite till och med.
Jag gick upp på däck efter att jag ätit och där var jag inte ensam en sån fin dag.
Jag kunde inte sluta titta på det "tjocka" vattnet som gjorde isiga svall när vi gled förbi, jättehäftigt och vackert med isklädda vågor.
När vi kom närmare stan, jag tror det var vid Djurgården så såg jag en hel packe segelbåtar i vattnet, inte lämnar man dem väl där över vintern? De såg ju inte helt små och billiga ut heller...
Efter ännu en tur till Tax Freen och några varv till på båten sökandes efter killarna så knackade jag slutligen på deras dörr vid 14.30 och kan ni tro, de låg fortfarande och sov!
Vid 15.30 var vi i land och jag hade inte behövt oroa mig för en eremithelg igen... Vi gick raka vägen till min bil och körde hem till M där han fixade kaffe och macka åt oss. Sen satt vi bara och tog det lugnt tills jag var tvungen att åka vidare.
Vid 18 mötte jag upp på Belgobaren med vår urbana storfamilj som skapats kring Ju och hennes söner, det var dags för gudsonens 18-års kalas.
Som vanligt hade vi det fantastiskt bra tillsammans och jag hade tur och fick riktigt bra mat, Parmesangratinerad lax med murkelsås tror jag det var.
Mina gudbarn är ju bästa kompisar och nu är de 18 båda två, så de tog in en avsmakningsbricka med olika öl för att testa. Den de tyckte var fruktansvärt äcklig, körsbärsölen, var den enda vi "icke-öldrickare" kunde ens smaka på.
Vid strax efter 21 hade några börjat droppa av och jag hade bestämt att träffa O på söder vid 21.30 så jag åkte vidare till Mariatorget. Det tog ett tag för mig att ta mig in till min bil i parkeringsgaraget för jag missade att de hade två knappsatser för att komma in och jag var tvungen att ringa assistans för att lyckas vända mig mot andra porten och se den andra. Men varför har man två?
Lite sen anlände jag vid 7Eleven vid Mariatorget och sen gick vi och tog en drink på Rival.
Det var några tjejer vid baren som hade beställt en drink som såg så god ut när de blandade den, det var vodka, Bailey's, jordgubb och nåt mer i. När jag frågade vad det var erbjöd en av tjejerna mig att smaka och den var så himmelsk god att jag bara måste dit och testa någon gång när jag inte kör.
Jag och O har alltid jättetrevligt och har massor att prata om, den här gången var det mycket jobb, problem med leverantörer, olika affärskulturer i olika länder och så vidare. Det låter säkert jättetrist men det är det inte och det är kul att prata med en intelligent människa om såna saker, särskilt när den tycker ungefär samma sak, då kan man få raljera lite över hur stora idioter alla andra är...
Vid 1 var jag helt slut och tackade för mig, åkte hem, hämtade Turre hos mamma och ramlade i säng.










Inga kommentarer: