måndag 8 oktober 2012

5 liter svamp på 25 minuter


3/10 Det värsta med att slippa frysa i nästan två dygn är "baksmällan". På onsdagen ville jag helst inte lämna huset alls, men det var ju bara att bita ihop och gå till jobbet.
När jag kom hem från jobbet lade jag mig att vila en stund på soffan och slumrade nog till någon kvart eller så men sen hoppade jag upp och klädde på mig mina skogskläder, tog Turre och åkte till skogen. Det var dags för pysselkväll på kvällen och jag tänkte att jag kunde rensa svamp som pyssel!
Jag var inte framme i skogen förrän strax efter 18 och då är det rätt mörkt faktiskt, men det finns så mycket trattkantareller nu att det inte spelade så stor roll faktiskt. Jag fyllde ungefär halva korgen med vamp på runt 25 minuter och sen var det så gott som helt mörk så vi gick tillbaka till bilen och så ringde jag och beställde sushi, hämtade det och var på plats bara 5 minuter sent på pyssel.
Jag ägnade tiden till att rensa svamp och när de andra gick och jag inte orkade rensa längre så bestämde jag mig för att ge bort resten till kollegan D, så som jag sagt att jag skulle om jag inte orkade mer.
När jag kom hem smälte jag svampen och frös den, det var i alla fall 2-3 liter färdigrensad svamp, men det blir ju inte så mycket när man smält bort vattnet ur dem.
Turre och Judas låg och sov på samma filt i soffan för den är så mjuk och härliga att båda vill ligga på den, själv tittade jag på Shrek och spelade spel på datorn.


Inga kommentarer: