måndag 23 juli 2012

Regler är för veklingar




16/7 På måndagen skulle svägerskan och brorsonen komma och fika på jordgubbspajen jag hade gjort kvällen innan och vid lunchtid dök de upp.
Brorsonen G är ganska blyg mot mig men mjuknade fortare än vanligt och satt sen och log och flörtade mot mig och fick lite skrattanfall ibland.
Det var tillräckligt fint och varm för att vi skulle kunna sitta ute på verandan och vi hade en trevlig fika på jordgubbspaj, kaffe och oboj.
Sen åkte svägerskan iväg på ett ärende till stan och jag och G lämnades ensamma. Vi har aldrig varit ensamma tidigare och jag var lite orolig eftersom han är så blyg. Men an som är väldigt mammig och pappig blev istället "fastrig" när ingen av dem var där, så det gick bra så länge jag hade honom i famnen. Att ställa ned honom på marken var det inte snack om... Vi stod och pratade med grannarna en stund och han som är så blyg tycktes gilla dem, men de gjorde heller ingen stor grej av att han var där.
Jag hade en massa jag behövde göra så slutligen kämpade jag mig upp för backen mitt emot mitt hus med G på armen och tvingandes den tunga vedvagnen uppför med andra handen.
Till slut fick jag faktiskt upp allt och sen gick vi runt och tittade lite och sen upptäckte vi att det fanns blåbär så jag plockade några nävar åt G. En kul grej som man undrar vad det beror på är att så länge min hand var full med blåbär så tog han ett och ett och stoppade i munnen. Men så fort det fanns bara två, då var han tvungen att ta båda samtidigt...
De få gånger jag ställde ner G så betedde sig Turre som en riktigt mobbare och tacklade honom så att han ramlade, jag var tvungen att säga till honom på skarpen. Han är inte van att behöva konkurrera om min uppmärksamhet, han är ju "ensambarn".
Slutligen hade G gått med på att stå själv medan jag lastade vedvagnen med de sista pinnarna och sen lyfte jag upp honom igen och så gick vi mot backen med vagnen framför oss.
Lite pinsamt bara vad G verkar ha för bild av mig... Han tycktes tro att jag skulle putta vagnen till backen och att vi sen skulle åka ned på den. Det är jättebrant så om det var vad han trodde är ni kanske inte förvånade över att han ojade sig högre och högre ju närmare backen vi kom. Jag försäkrade honom dock att vi inte skulle åka ned och han fick gå själv sista biten medan jag höll honom i handen så att han inte skulle ramla.
Sen ville han sitta i sin vagn när vi kom tillbaka till huset så jag satte honom i den och började klippa gräsmattekanterna med en handsax jag fått låna av grannen.
Då dök G's mamma upp och med tanke på hur mycket han gnällt och vad jag tror, frågat efter henne så var han ganska sval i mottagandet.
e åkte hemåt och jag satte igång att fixa lite och duscha och sånt. Vid 18 åkte jag och lämnade Turre till mamma och pappa och sen åkte jag till Harva för grillkalas hos B och L.
De har väldigt trevliga vänner i massa olika åldrar och jag känner de flesta av dem.
Efter att ha fått lite mousserande vin satte vi igång med att spela Volleyboll och hade jättekul. Vi var alldeles för många i varje lag, struntade i många av reglerna och missade mer än vad vi träffade bollen, men jäklar vad kul vi hade allihopa!
Sen var det dags att grilla och alla trängde ihop sig och stämningen var hög.
Jag tycker att det är å många vackra människor i det här gänget. Jag vet inte om det handlar om en inre trygghet som syns på utsidan eller om det helt enkelt är att de alla har sin egen stil, men jag älskar i alla fall att fota dem.


Lagom tills alla hade ätit klart började det regna så smått. Innan dess hade vi ju haft fantastiskt väder. Nu tog B över kommandot och beordrade alla att ta allt de kunde bära och ta in det i huset och sen gå en gång till. Alla lydde och nån minut senare var bordet helt tomt, men ni ska ju inte tro att folk ville gå in...
Nej, alla stod ihopträngda under parasollen och vägrade gå i hur mycket B än bönade och baf. Det tog åtminstone en timme innan de flesta gått in.
Sen satt vi ihopträngda och hade det jättemysigt i deras uterum.
Vart efter kvällen led så droppade folk av och till slut var vi bara 4-5 personer kvar och det var då vi började ha riktigt djupa diskussioner och snack. Vid strax före 2 tog B time out och då passade jag på att lämna dem i fred så att de kunde gå och lägga sig. Jag kom till mamma vid 2 för att hämta Turre och blev kvar ett tag innan jag kom hem så jag kom inte i säng förrän vid 4.







Inga kommentarer: