onsdag 13 april 2011

Kyssa en groda?

Pa onsdagsmorgonen nar jag vaknade var mina fotter och ben tillbaka till sin vanliga storlek, troligtvis tack vara antihistaminet.
Ja, jag kan inte minnas att jag nagonsin blivit sa bortskamd som den har veckan hos M och H. Om jag forsoker gora nagon nytta alls sa far jag skall och tillsagelse att satta mig ned. Till frukost blev jag serverad aggrora och stekt naanbrod och det var sa pass mastigt att det tog mig ett bra tag att fa i allt. Antligen fick jag andan ur och bokade alla mina kommande aventyr i Australien. Det tog lang tid och kostade en massa pengar! Drygt 10 000:- for att vara exakt. Da har jag anda tagit de billigaste rutterna och utflykterna jag kunde hitta och valde att ta buss fram Darwin till Alice Springs trots att det tar nastan ett dygn... Vi hade svart att komma igang sedan nar vi bestamt vad vi skulle gora pa eftermiddagen. Tanken var att vi nu min sista kvall pa ett tag, skulle aka ned till stranden och se annu en solnedgang. Men vi var alla alldeles for sega i starten och kom ivag forsent sa nar vi kom till stranden var det nastan morkt redan. Fast det var inte alls lika dramatiska moln denna kvall sa det gjorde inte sa mycket. M hade lagat green curry och ris som vi dukade upp efter att morkret fallit och jag och K satt och ondgjorde oss over alla mygg och sandflugor medan H och M inte ens markte dem. Kanske gillar de ungt blod mer an det aldre?


















Medan vi satt dar kom det en groda och satte sig pa bordet mitt framfor mig och tittade uppfodrande pa mig och vagrade hoppa darifran ens nar jag satte en kamera ratt i ansiktet pa honom. M sa att det nog var min prins och att jag borde kyssa honom. De var ratt sakra pa att det inte finns giftiga grodor i Australien men jag var anda tveksam... Slutligen petade jag pa honom for att han skulle hoppa ivag och jo det gjorde han, men ratt i ansiktet pa mig! Kanske ville han ha en kyss trots allt? Innan vi akte hemat stallde de fram en "fodelsedagstarta" at mig eftersom jag skulle vara pa resande fot under min fodelsedag.

Mina nya sandaler som jag kopte i Gambia gick forresten sonder efter mindre an en timme pa mina fotter och jag slet loss den bakre delen av dem for att istallet ha dem som flip-flops...


Nar vi kom tillbaka bokade jag de sista flighterna och forsokte skriva ut mina resehandlingar men se det gick inte... da tog forstas blacket slut i skrivaren och den andra skrivaren ville inte vara med alls och nar den slutligen, flera timmar senare gick med pa att skriva ut nagot da visade det sig att fargblacket i den ocksa var slut och resehandlingen kom ut utan till exempel referensnummer. Vi var sa frustrerade jag och M och fixade och trixade hela kvallen och en del av natten. Slutligen fick vi noja oss med att skriva in referensnumret for hand och hoppas pa det basta.


Sen satte jag igang och packade det sista och forsokte komma fram till om det fanns nagot jag kunde lamna i Darwin tills jag kom tillbaka. Det visade sig inte vara sa mycket, men nagra smasaker i alla fall. Att packa och packa om ar sa jakla trist och stressande, vad ska man ta med, vad ska man kasta, vad ska man lamna? Jag fick lana en minilaptop av M och H att ta med mig och den packade jag ocksa ned och gick sen och lade mig i rimlig tid, 0.50. Jag somnade direkt men vaknade av nagot ljud vid 2.30 och kunde inte somna om och det slutade med att jag laste ut min bok (The brightest star in the sky) och slackte forst vid 7 pa morgonen. Tanken var att jag skulle ga upp vid 9...

Inga kommentarer: